ads

بازار میوه‌های رنگارنگ و جیب‌های خالی مردم

با نزدیک شدن عید سعید فطر انواع میوه‌های خشک و تازه و دیگر اقلام عیدی در بازار‌ها به فراوانی عرضه شده است. اما فروشند‌گان از کمبود خریداران شکایت داشته و می‌گویند که امسال مردم کمتر سراغ میوه‌های خشک را می‌گیرند. برخی از کارشناسان دلیل کاهش مشتریان میوه‌های خشک را در ضعف اقتصاد مردم عنوان می‌کنند.

هاجر جعفری
15 حمل 1403
بازار میوه‌های رنگارنگ و جیب‌های خالی مردم

عید سعید فطر پیش رو است و  این روزها بازارها پر است از میوه‌های خشک، میوه‌های تازه، انواع شیرینی و کلوچه مورد ضرورت عید.

فروشند‌گان از هر سو با صدای بلند نرخ‌های اجناس شان را بیان می‌کنند و در تلاش جلب توجه مشتری می‌باشند.

با این حال شماری از فروشند‌گان از نداشتن مشتری شکایت دارند و می‌گویند که مردم امسال نسبت به سال‌های قبل کمتر به سراغ میوه‌های خشک و دیگر اقلام سفره‌های عیدی می‌آیند.

گل محمد، یکتن از فروشند‌‌گان می‌گوید:”میوه‎های خشک نسبت به سال‌های قبل چندان بازار ندارد، هرچند که قیمت‌ها بسیار کم است، اما خریدار نیست.”

سید ضیاء، دیگر فروشنده‌ میوه خشک می‌گوید که مدت هشت سال را در منطقه کوته سنگی شهرک کابل میوه خشک فروشی می‌کند و نظر به تجربه او، در سال‌های قبل بعد از پانزدهم رمضان بازار فروش میوه‌های عیدی بسیار گرم بود، اما امسال از گرمی بازار خبری نیست.

“قیمت‌‎ها کاهش یافته، اما فروشات نیست. روز‌های اندکی تا عید باقی مانده است. امروز تا ساعت یازده چیزی نفروخته‌ام.”

با این حال شماری از شهروندان که برای خرید عید به بازار آمده‌اند می‌گویند که توان خرید انواع میوه‌های خشک و  تازه را ندارند، اما تلاش می‌کنند در حد توان شان میوه‌های خشک خریداری کنند.

مریم، یکتن از این باشندگان می‌گوید که پس از پرسش قیمت‌ها از چندین دکان،‌ اکنون تصمیم گرفته دو یا سه قلم میوه خشک خریداری کند.

“زیاد پیسه که ندارم می‌خواهم چیزی بخرم و حداقل پیش مهمان آنرا بگذارم. تصمیم دارم نخود، کشمش و سیمیان بخرم، اما توان خرید پسته و بادام و دیگر‎ میوه‌های خشک را ندارم.”

در همین حال برخی از کارشناسان دلیل کمرنگ شدن بازار میوه‌های خشک را در عدم توانایی اقتصادی مردم می‌دانند.

شبیر بشیری، یکتن از کارشناسان اقتصادی درین مورد می‌گوید:”بازار وابسته به توان اقتصادی مردم، گسترش اشتغال زایی و زمینه‌های کاری است. اکنون نظر به عدم زمینه‌های کاری و اقتصاد ضعیف مردم، طبیعی است که مردم توان خرید ندارند و بازار کمرنگ است.”

با این حال مسئولان شاورالی کابل از توزیع نرخنامه جهت کنترول قیمت اجناس در بازار و جلوگیری از احتکار در آستانه فرارسیدن عید اطمینان می‌دهند.

نعمت‌الله بارکزی، سخنگوی شاروالی کابل می‌گوید:”نرخنامه وجود دارد و در ایام عید چند قلم دیگر هم که مربوط به میوه‌‌های خشک است، به آن افزوده می‌شود. نرخنامه در تمام کابل قابل اجرا بوده و در صورت تخلف از آن تیم‌های نظارتی پیگیری خواهند کرد.”

گفتنی است که همه ساله با فرا رسیدن ایام عید،‌ مردم به علاوه تهیه لباس‌های نو تلاش می‌کنند که سفره‌های شان را با انواع میوه‌های خشک، میوه‌های تازه، کلوچه و دیگر شیرینی‌های گوناگون تزئین کرده و از مهمانان شان پذیرایی کنند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA