ads

واکنش‌ها به تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه

پس از چند ماه جنگ در غزه، سرانجام قطعنامه آتش‌بس فوری در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد. این قطعنامه با رأی مثبت ۱۴ عضو شورای امنیت سازمان ملل و یک رأی ممتنع امریکا به تصویب رسید. مقام‌های فلسطینی، تصویب این قطعنامه را دستاورد بزرگ عنوان کرده و می‌گویند که امریکا دیگر نمی‌تواند از جنایات اسرائیل دفاع کند.

مسرور تابش
7 حمل 1403
واکنش‌ها به تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه

باوجودی که شورای امنیت سازمان ملل متحد چند بار به‌دلیل وتوی امریکا، در تصویب قطعنامه برقراری آتش‌بس فوری در غزه شکست خورده بود، سرانجام اعضای این شورای دوشنبه‌شب، قطعنامه‌ای را بدون وتوی امریکا به تصویب رساندند.

پیش‌نویس قطعنامه توسط اعضای موقت این شورا همچون الجزایر، اکوادور، گویان، جاپان، مالت، موزامبیک، کوریای جنوبی، سیرالئون، اسلووانیا و سویس در شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته شد و با 14 رأی موافق و 1 رأی ممتنع امریکا پذیرفته شد.

ریاض منصور، نماینده دائمی فلسطین در سازمان ملل متحد تصویب این قطعنامه را دستاورد مهم عنوان کرد و اظهار داشت که هیچ‌ توجیهی برای کشتار فلسطینیان وجود ندارد.

منصور گفت:” 6 ماه طول کشید، بیش از 100 هزار  فلسطینی کشته و معلول شدند، 2 میلیون تن آواره شدند و قحطی گسترش یافت تا شورای امنیت سازمان ملل در نهایت خواستار آتش‌بس فوری شد.

وی افزود که هیچ پناهگاه امنی برای فلسطینی‌ها در غزه وجود ندارد؛ شهری که ساکنان آن توانایی دستیابی به مواد غذایی ضروری را هم ندارند.

حماس نیز با انتشار بیانیه‌ای از تصویب این قطعنامه استقبال کرده و آنرا دستاورد مهم خوانده است.

اسرائیل اما از تصویب این قطعنامه برآشفته شده و سفر هیئت خود به واشنگتن را که قرار بود درباره عملیات در رفح رایزنی کند، لغو کرده‌است.

گیلاد اردان، نمایندۀ اسرائیل در سازمان ملل ضمن انتقاد از تصویب قطعنامۀ شورای امنیت، اجرایی شدن آن را بدون شرط آزادی اسیران، به نفع حماس دانست.

وی گفت:”آزادی اسیران باید در اولویت باشد. درخواست شما برای برقراری آتش‌بس بدون شرط آزادی اسیران ما، به تلاش‌ها برای آزادی آن‌ها آسیب می‌زند و حماس را امیدوار  به آتش‌بس می‌کند.

کشورهای انگلستان، ایران، قطر، مالت و شماری از کشورهای دیگر از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه‌ استقبال کرده و آنرا در جلوگیری از بحران بشری در این منطقه مهم خوانده‌اند.

این قطعنامه در حالی به تصویب می‌رسد که در غزه، بحران گرسنگی و قحطی حاکم است و از زمان آغاز جنگ تاکنون، 32 هزار و ۲۲۶ تن در غزه کشته و 74 هزار و 518 تن زخمی شده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA