ads

جوانان تحصیل کرده خواهان زمینه‌های کاری

شماری از جوانان تحصیل کرده در شهرجلال آباد می‌گویند که با وجود داشتن اسناد تحصیلی و سابقه کاری، بازهم نمی‌توانند برای شان کار پیدا کنند. آنان از امارت اسلامی می‌خواهند که فرصت‌های شغلی را برای جوانان ایجاد کند. از سویی هم مسئولان امارت اسلامی در ننگرهار می گویند که برای  بیش از 9 هزار تن در نهادهای دولتی و غیردولتی جواز کار داده شده و تلاش می‌شود تا برای دیگر جوانان نیز فرصت‌های شغلی ایجاد شود.

  نصرت‌الله بابکرخیل و فایق یونسی
6 حمل 1403
جوانان تحصیل کرده خواهان زمینه‌های کاری

جلال آباد شهری است که سرک‌هایش پر است از جوانان بیکار. در قلب این شهر و در چهارراهی مخابرات آمده‌ام؛ جایی که هر روز صبح محل تجمع ده‌ها جوان بیکار می‌باشد.

در کنار افراد بی‌سواد جوانانی هم هستند که 16 سال درس خوانده‌اند، اما اکنون مجبور می‌باشند به کارهای روز مزد رو بیاورند.

جوانانی که به هدف یافتن کارهار روزمزدی به این چهارراهی آمده‌اند، می‌گویند که هر صبح ساعت 6 به امید یافتن کسب و کار از خانه بیرون می‌شوند تا برای خانواده‌های شان مصارف زندگی را فراهم سازند، اما به‌دلیل رکود بازار کسب و کار، آنان نمی‌توانند کار پیدا کنند.

 جواد امجد، یکی از جوانانی است که به خاطر یافتن یک وعده غذا برای خانواده ۶ نفره خود، به اینجا آمده است.

او می‌افزاید که در رشته اقتصاد تحصیل کرده و دو سال می‌شود که برای یافتن کار درهای زیادی را کوبیده، اما کاری برایش پیدا نشده است.

وی اکنون به خاطر آوردن لقمه نانی برای خانواده‌اش، به کارهای روزمزد رو آورده، ولی این روزها دستیابی به چنین کارهایی هم خیلی سخت شده است.

برای این جوان  سخت ترین لحظه، زمانی است که او عصر روز دست خالی به خانه برگردد و چشمان برادران و خواهران کوچکش را از گرسنگی پر از اشک ببیند.

“مشکلات شغلی وجود دارد، کار پیدا نمی‌شود. من به عنوان یک کارگر روزمزد، در شهر جلال‌آباد کار می‌کنم تا از خانواده‌ام حمایت کنم.”

ذبیح‌الله، یک جوان دیگر از ننگرهار می‌گوید سه سال می‌شود که او از پوهنتون فارغ شده، اما  تاکنون برایش شغلی پیدا نشده است.

وی می‌خواهد برای یک زندگی بهتر درس بخواند، اما بیکاری و فقر دامن او را گرفته و نمی‌گذارد که به اهدافش برسد.

این جوان از امارت اسلامی می‌خواهدکه فرصت‌های شغلی را برای جوانان فراهم سازد.

“سه سال می‌شود که از پوهنتون فارغ شده‌ام. تلاش‌های زیادی کردم، اما کاری پیدا نتوانستم. خواست من  از مسئولان این است که غم ما را بخورند.”

عبدالباسط که چهار سال پیش از فاکولته زراعت پوهنتون ننگرهار فارغ شده، می‌گویدکه سال گذشته به دلیل بیکاری، مجبور شد که با پول قرض راهی اروپا شود، اما چانس رسیدن به ساحل خوشبخی را نیافت و از سوی نیروهای ایران در نزدیکی سرحد ترکیه دستگیر و به کشور بازگردانده شد.

او می‌افزایدکه تاکنون از زیر بار فقر بیرون نیامده بود که بار سنگین قرض نیز بر دوشش گذاشته شد.

“اینجا کار نبود، خواستم برای ساختن زندگی بهتر به خارج از کشور بروم. هنگام رفتن از ایران به سوی ترکیه، پولیس ایران مرا  در مرز دستگیر کرد و پس از لت وکوب اخراج کرد. خواستم خود را از فقر نجات دهم، اما قرض دار شدم.”

با این حال مسئولان در ولایت ننگرهار می‌گویند که برای 9 هزار جوان در نهادهای دولتی و غیردولتی جواز کار داده شده و تلاش می‌شود فرصت‌های شغلی برای سایر جوانان بیکار نیز فراهم شود.

فریدالله حقانی، رییس کار و امور اجتماعی ننگرهار می‌گوید:”برای بیش از 9 هزار تن جواز کار در نهادهای دولتی وغیره دولتی داده‌ایم. تلاش می‌کنیم برای جوانانی که بیکار مانده‌اند نیز فرصت‌های شغلی ایجاد کنیم.”

گفتنی است که شهروندان و آگاهان همواره تاکید کرده‌اند که باید برای مردم به‌خصوص جوانان فرصت‌های شغلی در داخل کشور فراهم شود تا از رفتن آنان به بیرون از کشور جلوگیری شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA