ads

تلاش‌های تازۀ سازمان ملل برای دستیابی به آتش‌بس در غزه

آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد به هدف برقراری آتش‌بس و بازدید از شهر رفح، به مصر سفر کرد. وی در این سفر با زخمی‌های فلسطینی در شفاخانه عمومی العریش و خانواده‌های آنان دیدار کرد. سفر گوترش در حالی به مصر صورت می‌گیرد که تلاش‌‌های امریکا، قطر و مصر برای دستیابی به آتش‌بس با شکست مواجه شده و اسرائیل نمی‌خواهد که دست از جنگ بکشد.

مسرور تابش
5 حمل 1403
تلاش‌های تازۀ سازمان ملل برای دستیابی به آتش‌بس در غزه

کشتار غیرنظامیان، قطحی، گرسنگی و آوارگی سبب شده تا سازمان ملل متحد در تلاش توقف جنگ بیفتد. به تازگی آنتونیو گوترش، سرمنشی این سازمان برای دومین بار به مصر سفر کرده تا ضمن دیدن زخمی‌های فلسطینی در شفاخانه عمومی العریش، برای دستیابی به آتش‌بس نیز تلاش کند.

وی در مورد این سفر خود گفت:”در این سفر با زخمی‌ها و آوارگانی که از خانواده‌های شان جدا شده‌‌اند، دیدار و به صدای آنان گوش دادم. غیرممکن است که به خاطر کسانی که مجروح ویا از خانواده‌های شان جدا شده‌اند، دل شکسته نباشیم. زمان آتش بس فوری بشردوستانه فرا رسیده است. وقت آن است که اسلحه‌ها به زمین گذاشته شوند.”

گوترش پس از سفر به مصر، به اردن نیز سفر خواهد کرد تا زمینه را برای پایان جنگ فراهم کند.

در حملات اسرائیل برغزه، از هفتم ماه اکتوبر سال گذشته تاکنون 32 هزار و 70 فلسطینی کشته و بیش از 74 هزار فلسطینی مجروح شده‌اند. این حملات در چند روز اخیر گسترش یافته و تلاش‌های امریکا، مصر و قطر برای دستیابی به آتش‌بس با شکست مواجه شده و آسرائیل هم نمی‌خواهد دست از جنگ‌ بکشد.

از سوی دیگر، سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا شب گذشته (23، مارچ) اولین بیانیه مشترک شان را در مورد جنگ اسرائیل و حماس در پنج ماه گذشته، تصویب کردند. آنان ضمن برقراری آتش بس فوری، خواستار رهایی اسیران از سوی حماس شدند.

در همین حال، گیلاد اردان، نمایندۀ اسرائیل در سازمان ملل اعلام کرد که این رژیم نیز خواهان برقراری آتش‌بس است، اما تازمانی که تمامی اسیران آزاد نشوند و حماس نابود نگردد، دست از جنگ بر نخواهد داشت.

“اسرائیل به دنبال آتش‌بس است، اما تنها یک فورمول وجود دارد که ما حاضریم آنرا بپذیریم. تمامی اسیران ما باید آزاد شوند و حماس باید خود را تسلیم کند.”

تلاش‌های جدید برای برقراری آتش‌بس در غزه، در حالی صورت می‌گیرد که  قطعنامه پیشنهادی امریکا درباره غزه در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح شد و کشورهای روسیه، چین و الجزایر به آن رأی منفی دادند. روسیه و چین معتقدند که قطعنامه امریکا به وضوح خواستار آتش‌بس و توقف تجاوز اسرائیل بر غزه نبود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA