ads

امضای چهار قرارداد مهم و بزرگ دربخش‌های مختلف

مسئولان وزارت انرژی و آب، وزارت مالیه و شرکت برشنا قرارداد چهار پروژه مهم را با برخی از شرکت‌های داخلی و خارجی به امضاء رساندند. دو پروژه قراردادی به ارزش 700 میلیون افغانی مربوط به ساخت دو مارکیت بزرگ تجارتی در ولایت‌های کابل و هلمند از سوی وزارت مالیه و انرژی و آب می‌باشد. همچنان دو پروژه دیگر آن مربوط به اعمار دو سب استیشن و تولید 22 میگاوات برق آفتابی به ارزش 42 میلیون دالر از سوی شرکت برشنا می‌باشد.

کلید
5 حمل 1403
امضای چهار قرارداد مهم و بزرگ دربخش‌های مختلف

در ادامه تطبیق پروژه‌های بزرگ عمرانی درکشور، اینبار قرارداد چهار پروژه بزرگ دیگر ازسوی وزارتخانه‌های انرژی و آب، مالیه و شرکت برشنا با چند شرکت داخلی و خارجی به امضاء رسید.

به‌گفتۀ مسئولان، این پروژه‌ها شامل اعمار دو مارکیت بزرگ تجارتی در ولایت‌های کابل و هلمند و همچنان ایجاد دو سب استیشن برق در هرات و تولید برق آفتابی در سروبی می‌باشد.

عبدالطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شده بود، گفت با گذشت هر روز میزان سرمایه‌گذاری‌های مختلف درکشور بیشتر می‌شود.

“یک تاجر وطن‌دوست حاضر شده با سرمایه‌گذاری بیش از 300 میلیون افغانی در شهر لشکرگاه، در ملیکت وزارت انرژی و آب، یک مرکز بزرگ تجارتی و مسکونی را اعمار کند.”

از سوی دیگر انجینیر سلطان محمد زبیر، معین پالیسی وزارت مالیه نیز گفت که قرار است یک مارکیت بزرگ تجارتی در ملکیت این وزارت، در منطقه کوتۀسنگی شهر کابل اعمار شود.

در همین حال فریدالله شرف مل، رییس جذب سرمایه‌گذاری شرکت برشنا در این مراسم در مورد دو پروژه تولید برق به ارزش 42 میلیون دالر معلومات ارائه کرد.

 او در مورد این پروژه‌ها چنین گفت:”قرار است در ولایت هرات دو سب استین برق که هریک آن ظرفیت 40 میگاه وات را دارد ساخته شود و به همین ترتیب برق 220 کیلووات سب استیشن نورالجهاد تا پل هاشمی تمدید خواهد شد.”

به گفتۀ این مسئولان، قرار است 22 میگاوات برق آفتابی در ولسوالی سروبی نیز تولید شود.

این درحالی است که آگاهان امور نیز تاکید بر سرمایه‌گذاری‌های بیشتر روی تولید برق در کشور دارند.

 امان‌الله غالب، رییس پیشین برشنا می‌گوید:”این دو پروژه تولید برق خیلی مهم است. نخست اینکه مشکلات مردم هرات از ناحیه برق تاحدی زیادی حل خواهد شد و دوم اینکه با سرمایه‌گذاری روی تولید برق خورشیدی، در دراز مدت ما می‌توانیم از وابستگی به برق وارداتی بیرون شویم.”

مسئولان در حالی از تطبیق پروژه‌های مهم عمرانی به ویژه تولید برق خورشیدی و ایجاد سب استیشن‌های جدید برق درکشور خبر می‌دهند که افغانستان نزدیک به ۷۰ درصد برق مورد نیازش را از ترکمنستان، ایران، تاجکستان و ازبکستان وارد می‌کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA