ads

دیدار نماینده خاص پاکستان با سفیر افغانستان

برای نخستین بار پس از حمله‌های اخیر پاکستان برخاک افغانستان، مقام‌های دو کشور در مورد حل تنش‌ها گفت‌وگو کردند. در همین حال مبصرین سیاسی می‌گویند که موضع‌گیری قاطع امارت اسلامی در برابر حمله‌های پاکستان، این کشور را مجبور ساخته است که تنش‌ها با افغانستان را از راه گفت‌وگو حل کند.

کلید
4 حمل 1403
دیدار نماینده خاص پاکستان با سفیر افغانستان

چند روز پس از حمله‌های پاکستان بر خاک افغانستان و درگیری میان نیروهای دو کشور، نمایندگان امارت اسلامی و پاکستان در اسلام‌آباد دیدار کردند.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که سردار احمد شکیب؛ سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، با آصف درانی؛ نماینده‌ی خاص پاکستان برای افغانستان، دیدار و در مورد حل تنش‌ها میان دو کشور، گفت‌وگو کرد.

به گفته‌ی مجاهد، سردار احمد شکیب در این دیدار تاکید کرد که تنش در امتداد خط فرضی دیورند، به نفع دو کشور نیست.

:” در این دیدار، طرفین روی حل مشکلات اخیر صحبت نمودند و سفیر افغانستان تاکید کرد که ما خواهان راه حل هستیم و نباید تنش به‌ وجودآید و این تنش‌ها به نفع یک جهت هم نیست.”

در همین حال شماری از مبصرین سیاسی، می‌گویند که موضع‌گیری قاطع امارت اسلامی در برابر حمله‌های هوایی پاکستان بر خاک افغانستان، اسلام‌آباد را مجبور ساخته است که تنش‌ها را از راه گفت‌و‌گو حل کند.

حمایت‌الله احمدی؛ یک تن از مبصرین سیاسی در این مورد می‌گوید:

” پاکستان اکنون فهمید که از طریق زور و یا هم متوصل شدن به گزینه‌ی نظامی در برابر افغانستان هیچ‌گاهی موفق نخواهد شد، بناء اکنون برای حل تنش‌ها راه مذاکره و گفت‌وگو را انتخاب کرده است.”

ازسویی هم سید اکبر آغا؛ دیگر مبصر سیاسی به این باور است که پاکستان، با راه‌اندازی حمله‌های هوایی بر خاک  افغانستان، می‌خواست بالای امارت اسلامی فشار وارد کند.

” اکنون جهان در برابر افغانستان از فشارهای مختلفی استفاده می‌کنند و به نظر من پاکستان با مهارتی که دارد می‌تواند با دریافت مقدار پولی، اهداف آنان را به گونه‌ی خوب و بهتر آن عملی سازد.”

با این همه، مبصرین سیاسی مذاکره را بهترین گزینه برای حل تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان خوانده، تاکید می‌کنند که ادامه‌ی تنش به نفع دو کشور نیست.

گفتنی‌ست که در حمله‌های هفته‌ی گذشته‌ی پاکستان بر ولایت‌های خوست و پکتیکا، حدود هشت تن به‌شمول کودکان جان باختند.

هرچند مقام‌های پاکستانی گفتند که در این حمله‌ها عبدالله‌ شاه؛ یک عضو برجسته‌ی تحریک طالبان پاکستانی هدف قرار گرفته است؛ اما او با نشر یک پیام تصویری گفت که در وزیرستان شمالی پاکستان حضور دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA