ads

بازدید چهارده هزار گردشگر داخلی و خارجی از موزیم و آرشیف هرات در سال گذشته

مسئولان در موزیم و آرشیف هرات، از افزایش بازدیدگان داخلی و خارجی از این موزیم خبر داده و می‌گویند که در جریان سال گذشته، بیش از چهارده هزار نفر از موزیم هرات، بازدید کرده اند.در همین حال، آگاهان فرهنگی به این باورند که مکان کنونی موزیم هرات برای حفظ آثار تاریخی مناسب نیست و  می‌گویند که آثار باستانی، نشان دهنده هویت و تاریخ این سرزمین است و باید برای نگهداری از آن، یک ساختمان معیاری و مناسب ساخته شود.

رقیه حسینی
4 حمل 1403
بازدید چهارده هزار گردشگر داخلی و خارجی از موزیم و آرشیف هرات در سال گذشته

مسئولان در موزیم و آرشیف هرات، می‌گویند که با گذشته هر سال  بازدیدکننده‌گان داخلی و خارجی از این موزیم افزایش چشم‌گیر داشته است

عبدالجبار نورزی، مدیر عمومی موزیم و آرشیف ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات، می‌گوید که در یک سال گذشته، بیش از  چهارده هزار تن گردشگر داخلی و خارجی از موزیم و آرشیف این ولایت بازدید کرده‌اند.

”  حدود 14 هزار نفر از موزیم هرات بازدید کرده اند که این تعداد شامل نه هزار  989گردشگر داخلی، 272 گردشگر خارجی و سه هزار 745 محصل و متعلم مکاتب دولتی و خصوصی بوده اند”.

در همین حال، کارشناسان فرهنگی به این باورند که مکان کنونی برای حفظ آثار تاریخی مناسب نیست، و نیاز است تا به خاطر حفظ مراقبت از این اثار با ارزش و جذب بازدید کنندگان بیشتر، مکان ویژه و با معیارهای جهانی ساخته شود.

عبدالقیوم وزیری، یکی از کارشناسان فرهنگی می‌گوید، اگر  مسؤلان برای اعمار یک ساختمان مناسب ومعیاری برای نگهداری از آثار تاریخی توجه نکنند ، ممکن این آثار  با خطر تخریب مواجه شود.

“قلعه اختیارالدین برای موزیم مناسب نیست، باید موزیم در جای باشد که رطوبت وجود نداشته باشد باید به این آثار توجه صورت گیرد و از آن مراقبت شده و از تخریب آن جلوگیری شود”.  

میر احمد بهره، یکی دیگر از کارشناسان فرهنگی، آثار باستانی را، نشان دهنده هویت و تاریخ این سرزمین خوانده و حفاظت و مراقبت از آن را در رشد صنعت نو پا گردشگری در هرات و جذب بازدید کنندگان بیشتر موثر می‌داند.

” اگر می‌خواهیم که ما هم مانند دیگر کشور ها از  قافله کسب عواید از صنعت گردشگردی  بی بهره نشویم، بسیار خوب است که ضمن توجه به اماکن تاریخی در قسمت حفظ و نگهداری آثاری که در موزیم‌ها است توجه داشته باشیم. در موزیم هرات آثار زیادی وجود دارد، اما به نسبت نبود جای به نمایش گذاشته نمی شوند”.

این در حالی است که  بر بنیاد آمار مدیریت موزیم هرات، درحال حاضر حدود 3 هزار آثار باستانی در این موزیم وجود دارد، اما به دلیل نبود جای مناسب تنها 500 اثر آن به نمایش گذاشته شده است، اما به گفته مسئولان، کار روی ساخت یک تعمیر ویژه و معیاری برای حفظ و نگهداری این آثار جریان دارد..

گفتنی است که موزیم و آرشیف هرات پس از موزیم ملی افغانستان، دومین موزیم در سطع کشور است که بیشترین آثار تاریخی را در خود جای داده است.

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA