ads

تاثیرات تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی مردم در افغانستان

شماری از آگاهان اقتصادی ادامه تحریم‌های اقتصادی ازسوی جامعه جهانی علیه افغانستان را باعث جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش فقر و بیکاری در کشور دانسته و خواهان رفع این تحریم‌ها می‌باشند. با این حال شماری از شهروندان از امارت اسلامی می‌خواهند که زمینه‌های کار را برای مردم فراهم سازد. مسئولان امارت اسلامی نیز تحریم‌های وضع شده را بر زندگی مردم اثر گزار ‌دانسته و از جامعه جهانی خواهان رفع آن می‌باشند.

بهشته کوهستانی
2 حمل 1403
تاثیرات تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی مردم در افغانستان

شماری از آگاهان اقتصادی می‌گویند که نزدیک به سه سال از وضع تحریم‌ها ازسوی جامعه جهانی، به خصوص امریکا بر افغانستان می‌گذرد و ادامه این تحریم‌ها باعث گسترش فقر و بیکاری در کشور شده است.

با این حال شهروندان کشور همواره از امارت اسلامی خواهان فراهم کردن زمینه‌های کاری برای مردم شده‌اند.

مسئولان امارت اسلامی نیز تحریم‌ها را دارای تاثیرات مستقیم بر زندگی مردم ‌دانسته و از جامعه جهانی خواهان رفع این تحریم‌ها می‌باشند.

مسئولان در وزارت اقتصاد با اشاره به مسدود شدن ذخایر پولی افغانستان در بانک‌های بین‌المللی، می‌گویند که این ذخایر سرمایه ملی کشور است که به عنوان پشتیبان ثبات پولی و تقویت کننده سیستم مالی کشور، در رشد تجارت نقش اساسی و مهمی دارد.

عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد می‌گوید:”در شرایط کنونی کشور نیاز به تقویت زیر بناها و بازسازی اقتصادی دارد. ما از کشورهای دوست می‌خواهیم که تحریم‌ سیستم بانکی افغانستان را رفع کنند، زیرا این تحریم‌ها تاثیرات مستقیم بر اقتصاد کشور دارد.”   

ازسویی‌هم، شماری از آگاهان اقتصادی به این باور استند که اگر تحریم‌ سیستم بانکی کشور برداشته نشود، سرمایه‌گذاران علاقمند سرمایه‌گذاری بیشتر در کشور نخواهند شد و این وضعیت باعث افزایش فقر و بیکاری خواهد گردید.  

محمد شبیر بشیری، آگاه اقتصادی می گوید:”تحریم‌ها بالای بانک‌های کشور و عدم  به‌رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی، بالای تعاملات بانکی کشور تاثیر گذار است.”  

برخی از آگاهان اقتصادی با اشاره به منجمد شدن ذخایر ارزی افغانستان می‌گویند که این پول باید آزاد شود تا اقتصاد افغانستان بیشتر تقویت گردد.

سید رحمن عمران، دیگر کارشناس اقتصادی می‌گوید:”تحریم‌ها و منجمد شدن پول‌های افغانستان، تاثیرات عمیقی بر اقتصاد کشور دارد. اقتصادهای جهانی امروز با یک دیگر مرتبط اند و این باعث جرخش اقتصادی می‌شود.”

وی راه‌حل این مشکلات را در گفت‌وگوهای سازنده بین کشورهای تاثیر گذار دنیا در زمینه رفع تحریم‌ها از برابر افغانستان می‌داند.

گفتنی است که بیش از نُه میلیارد دالر از دارایی‌های بانک‌ افغانستان، پس از رویکار آمدن امارت اسلامی در بانک‌های خارجی منجمد شد که از این میان، هفت میلیارد آن در بانک‌های ایالات متحده مسدود شده بود. اما امریکا در بیست‌وچهارم سنبله سال ۱۴۰۱خورشیدی صندوق امانی افغانستان را به هدف نگه‌داری نصف این دارایی‌ها در سویس ایجاد کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA