ads

تاکید عالمان دین بر پرهیز از بدخُلقی در ماه رمضان

عالمان دین اخلاق نیکو را از خصوصیات هر مسلمان، به خصوص در ماه مبارک رمضان عنوان  کرده و تاکید دارند که پرخاشگری و تندخویی در ماه مبارک رمضان، از فضیلت روزه می‌کاهد. اما شماری از شهروندان می‌گویند که در این ماه با افرادی بر می‌خورند که به اثر بی‌حوصلگی و بی‌صبری دچار مجادلات لفظی و حتی درگیری‌ با یکدیگر می‌شوند.

هاجر جعفری
28 حوت 1402
تاکید عالمان دین بر پرهیز از بدخُلقی در ماه رمضان

شماری از شهروندان شکایت دارند که در ماه مبارک رمضان برخی از روزه‌داران حوصله و صبر شان را از دست داده و به هر دلیلی با دیگران وارد جدل‌های لفظی و حتی درگیری می‌شوند.

سید مهدی، یکتن از باشند‌گان کابل که درین روز‌ها شاهد چنین درگیری‌ها بوده، چشم دیداش را چنین بیان می‌کند:”در روز چهارم رمضان بود که پیش یک دکان نشسته بودم، در مدت بسیار کوتاه شاهد چهار مورد جنگ و دعوا بین مردم بودم. در این روز‌های رمضان، شهروندان خیلی بی‌حوصله به نظر می‌رسند.”

در همین حال برخی از شهروندانی که خود از درگیری‌های این چنینی متضرر شده‌اند، کم‌حوصلگی در ماه مبارک رمضان را دلیل درگیری‌های شان عنوان کرده و می‌گویند که روی موضوعات جزئی کار شان به دعوا کشیده است.

ادریس که با یک همصنفی‌اش دعوا کرده می‌گوید:”با یک هم‌صنفی و رفیقم روی یک موضوع خیلی جزئی جنگ کردم و زدن- زدن شروع شد، همدیگر را خیلی لت و کوب کردیم.”

این درحالی است که برخی از عالمان دینی حوصله‌مندی و بردباری را از ویژگی یک مسلمان به خصوص در ماه مبارک رمضان عنوان نکرده و می‌گویند که ماه رمضان ماه مهربانی و همدیگر پذیری است.

از نظر آنان روزه گرفتن تنها به پرهیز از خوردن و آشامیدن خلاصه نمی‌شود، بلکه رعایت حقوق دیگران و اخلاق نیکو از دیگر ایجابات روزه‌داری است.

سیدعلی شیرزاد، یکتن از عالمان دین تاکید دارد که پرخاشگری و تندخویی باعث می‌شود که روزه‌دار از پاداش الهی ماه مبارک رمضان کمتر برخوردار شود.

“هیچ چیزی بیشتر از اخلاق نیکو انسان را به خداوند متعال نزدیک نمی‌کند، یعنی بهترین گزینه برای تقرب به خدوند(ج) اخلاق اسلامی است که  انسان را در مسیر بهشت قرار می‌دهد.”

به باور برخی از روان شناسان، دلیل خیلی از بد رفتاری‌ها و درگیری‌های افراد در ماه مبارک رمضان مربوط به اعتیاد به مواد مخدر است.

آنان توصیه می‌کنند که افراد نه تنها در ماه مبارک رمضان، بلکه همیشه باید از مواد مخدر بشمول سگریت و نسوار خودداری کنند تا در زندگی گرفتار رفتارهای ناپسند و غیر اخلاقی نشوند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA