ads

روند جمع‌آوری کودکان گدا در ننگرهار

در شهر پرازدحام جلال‌آباد، کودکانی نیز به چشم می‌خورند که لباس‌های کهنه بر تن دارند و با پای برهنه، در پیاده‌روها گدایی می‌کنند.

جمشید مجددی/نصرت‌الله بابکرخیل
25 حوت 1402
روند جمع‌آوری کودکان گدا در ننگرهار

محمد عمر یازده ساله که در سرک منتهی به چهارراه مخابرات و تالاشی شهر  جلال‌آباد، نشسته و از مردم خیرات جمع می‌کند، می‌گوید که برای تامین نیازهای خانواده‌ی هفت نفری‌اش، مجبور به گدایی شده است.

محمد عمر که دست‌های خشکیده‌اش، لبان زخمی‌اش و موهای افتاده بر صورتش، قصه‌ی فقرش را بیان می‌کند، می‌گوید:” پدرم مریض بود و  وفات کرد، در خانه کسی دیگر نداریم که برای ما کار کند، من خیرات جمع‌ می‌کنم، مردم برایم ده و یا بیست افغانی می‌دهند و توسط آن، عصر برای خانواده‌ام نان می‌برم.”

نوید دوازده ساله هم به‌دلیل فقر، به تگدی روی آورده است و همه‌روزه به سرک‌ها برآمده و از پولی که از مردم گدایی می‌کند، نیازمندی‌های خانواده‌اش را تأمین می‌کند.

او می‌گوید که پدرش پنج سال پیش، در یک انفجار جان باخت و از آن زمان تا کنون، در خانه‌ی کاکایش زندگی می‌کند.

نوید می‌افزاید که پس از مدتی، کاکایش نیز معتاد شد و اکنون، او مجبور است که در کنار خانواده‌ی خودش، مخارج خانواده‌ی سه نفره‌ی کاکایش را نیز تأمین کند:” پدرم در گذشته است، کاکایم پودری شده است، دیگر کسی نیست که کار کند، من گدایی می‌کنم.”

شکوفه که هفت سال سن دارد نیز در غرب شهر جلال‌آباد، در یک چهاراهی گدایی می‌کند.

زمانی که از شکوفه، دلیل این کارش را پرسیدم، گفت که پدرش بیمار است و او با مادرش، مجبور اند تا گدایی کنند:” پدرم تکلیف گرده دارد، در شهر خیرات جمع می‌کنیم.”

زرغونه‌ی 22 ساله، مادر شکوفه نیز تایید می‌کند که هر صبح یک‌جا با دخترش به شهر می‌رود و برای تأمین نفقه‌ی خانواده و تداوی شوهرش، گدایی می‌کنند.

زرغونه گفت:” شوهرم بیمار است و از مجبوریت خیرات جمع‌ می‌کنیم، برایش می‌گویم که بیا یکجا برویم خیرات جمع‌کنیم و  به کودکان ببریم.”

در همین حال، باشندگان شهر جلال‌آباد از افزایش افراد فقیر به‌خصوص کودکان گدا در این شهر، ابراز نگرانی کرده و از حکومت می‌خواهند که به وضعیت آنان رسیدگی کند.

سخی جان؛ باشنده‌ی جلال‌آباد می‌گوید:” حکومت باید غم شان را بخورد، با آنان همکاری کند.”

با این حال، مقام‌های ولایت ننگرهار می‌گویند که با همکاری جمعیت هلال احمر، روند جمع‌آوری گداها در شهر جلال‌آباد جریان دارد.

فریدالله حقانی؛ رییس کار و امور اجتماعی ننگرهار می‌گوید، تا کنون 415 کودک گدا از نقاط مختلف شهر جلال‌آباد جمع‌آوری شده‌اند که 280 تن شان حرفه‌یی بودند.

او می‌افزاید که گداهای حرفه‌یی به جمعیت هلال احمر و متباقی به مرکزهای آموزش حرفه‌ی ریاست کار و امور اجتماعی، معرفی شده‌اند.

حقانی گفت:” ما 415 کودک گدا را تثبیت کرده بودیم که در میان شان 280 کودک، حرفه‌یی بودند که به هلال احمر سپرده شدند و با آنان بر اساس اصول امارت اسلامی کمک می‌کند و برای دیگران در پرورشگاه‌ها و مدرسه‌ها زمینه‌ی آموزش را فراهم ساختیم.”

همزمان با این، جمعیت هلال احمر از کمک به خانواده‌های کودکان گدا اطمینان می‌دهد.

عرفان‌الله شرف‌زوی؛ سخنگوی جمعیت هلال احمر به کلید می‌گوید، کودکانی که مسوولیت تأمین نفقه‌ی خانواده‌های شان را به عهده دارند، برای شان زمینه‌ی آموزش فراهم گردیده و با خانواده‌های شان نیز کمک می‌شود.

او می‌افزاید که سال گذشته، برای هر فرد خانواده‌های مستحق، دو هزار افغانی توزیع ‌شد؛ اما در سال جاری بر اساس بودجه‌، برای آنان کمک می‌شود:” خانواده‌های را داریم که کودکان سرپرستان شان استند، این‌گونه کودکان از ننگرهار جمع‌آوری شده‌اند و به کار و امور اجتماعی سپرده شده‌اند، برای این کودکان از سوی هلال احمر، هر ماه کمک‌های نقدی می‌شود و برای شان زمینه‌ی آموزش حرفه را فراهم می‌سازیم تا به پای خود بایستند.”

کارشناسان می‌گویند که در صورت مبارزه با فقر و بی‌کاری و فراهم‌سازی زمینه‌ی کار برای خانواده‌های کودکان گدا این پدیده‌ می‌تواند به گونه‌ی دایمی کنترول شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA