ads

سیاست صدراعظم جدید پاکستان درقبال افغانستان چگونه خواهد بود؟

شماری از مبصرین سیاسی می‌گویند که با انتخاب صدراعظم جدید پاکستان، روابط سیاسی میان کابل و اسلام‌آباد بهتر خواهد شد. اما برخی دیگر می‌گویند که سیاست پاکستان در برابر افغانستان همواره دو پهلو بوده. شهباز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان با کسب 201 رأی موافق از پارلمان، رسما به‌عنوان صدراعظم این کشور انتخاب شد.

کلید
14 حوت 1402
سیاست صدراعظم جدید پاکستان درقبال افغانستان چگونه خواهد بود؟

با آنکه تاکنون مقامات امارت اسلامی در پیوند به انتخاب شهباز شریف، صدراعظم جدید پاکستان اظهار نظر نکرده‌اند، اما برخی از مبصرین سیاسی در مورد اینکه سیاست اسلام‌آباد پس از این درقبال افغانستان چگونه خواهد بود، نظریات متفاوتی دارند.

سید اکبر آغا، یکتن از مبصرین سیاسی می‌گوید که اکنون درپاکستان یک حکومت قانونی و براساس رأی مردم ایجاد شده است. بنابراین سیاست این کشور در برابر همسایه‌هایش بشمول افغانستان، نیک خواهد بود.

“نیاز است تا امارت اسلامی از رهبری جدید پاکستان تقاضا نماید تا با حکومت کنونی تعامل بیشتر سیاسی داشته باشد و یاهم امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد.”

به گفتۀ این مبصر سیاسی، اگر تعاملات سیاسی امارت اسلامی با کشورهای همسایه بیشتر شود، سایر کشورها نیز تشویق به این کار خواهند شد.

اما سید مقدم امین، یکتن دیگر از مبصرین سیاسی به این موضوع دید متفاوت دارد.

به باور او، نباید با انتخاب شهباز شریف به‌عنوان صدراعظم جدید پاکستان و تغییر سیاست اسلام آباد در برابر کابل خوشبین بود.

“در طول حیات سیاسی پاکستان، اسلام آباد هیچ گاهی خواهان ایجاد روابط خوب با کابل نبوده، زیرا سیاست پاکستان همواره در برابر افغانستان مقطعی و دوپهلو بوده است. حال بستگی به امارت اسلامی دارد که چگونه سیاست‌اش را درمقابل پاکستان تنظیم می‌کند.”

درعین حال مقصود حسن زاده، دیگر مبصر سیاسی می‌گوید:”سیاست پاکستان را اشخاص نه، بلکه استخبارات آن کشور تعیین می‌کند. بنابراین فکر نکنم که اسلام‌آباد بعد از این نیز به سیاست مداخله گرانه‌اش در امور افغانستان نقطه پایان بگذارد.”

گفتنی است که روابط افغانستان و پاکستان در سال‌های اخیر دچار یک سلسله فراز ونشیب شده است. به‌خصوص اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان، مسدود شدن راه‌های ترانزیتی به‌روی تاجران افغان و خط فرضی دیورند، از تنش‌ها میان کابل واسلام آباد محسوب می‌شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA