ads

امارت اسلامی: امریکا بارها توافقنامه دوحه را نقض کرده است

پس از سپری شدن یازده دور گفت‌وگوهای صلح در قطر، سرانجام در بیست و نهم فبروری سال 2020 میلادی توافقنامه‌ی از سوی ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای امارت اسلامی و زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان امضا شد. در نتیجه این توافقنامه بود که امریکا و متحدانش تمام نیروهای شان را از افغانستان بیرون کردند. اکنون اما امارت اسلامی می‌گوید که امریکا بارها این توافق‌نامه را نقض کرده‌ است.

جمشید مجددی
10 حوت 1402
امارت اسلامی: امریکا بارها توافقنامه دوحه را نقض کرده است

در چهارمین سالروز امضای توافق‌نامه‌ دوحه، امارت اسلامی می‌گوید که امریکا بارها این توافق‌نامه را نقض کرده است.

توافق‌نامه‌ دوحه، در ماه فبروری سال 2020 میلادی، پس از ماه‌ها گفت‌وگو میان مقام‌های امارت اسلامی و امریکا، در دوحه امضا شد که در پی آن، امریکا و متحدانش تمام نیروهای خود را از افغانستان بیرون کردند.

استفاده نشدن خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس در جریان این گفت‌وگوها، از دیگر بخش‌های مهم توافق‌نامه دوحه می‌باشد.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی به کلید می‌گوید که امریکا تعهد سپرده بود با حکومتی که پس از امضای توافق‌نامه دوحه در افغانستان رویکار می‌‌شود روابط خوب برقرار می‌کند، هیچ اقدامی علیه افغانستان نکرده، تحریم‌های وضع شده را برداشته و با افغانستان کمک‌ خواهد کرد، اما اکنون دیده می‌شود که امریکا به این تعهداتش عمل نکرده است.

“بدون شک که توافق‌نامه دوحه برای افغانستان چیزهای زیادی داد. اول اینکه باعث بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان شد؛ اشغال خارجی تمام شد و به افغان‌ها آزادی داد. دوم اینکه جلو جنگ طولانی در افغانستان را گرفت، در حالیکه اینجا خون جاری بود. ما و شما اکنون می‌بینیم که در نتیجه این توافقنامه دیگر جوانان کشته نشده و خانه‌ها تخریب نمی‌شوند. برای افغان‌ها این فرصت را داد که برای آبادی کشور شان کار کنند.”

مجاهد توافق‌نامه‌ دوحه را یک توافقنامه تاریخی خوانده، می‌گوید که امارت اسلامی به این توافق‌نامه پا‌بند است و در بیش از دو سال گذشته، از خاک افغانستان هیچ کشوری تهدید نشده است.

“در تاریخ سیاسی افغانستان، امضای توافق‌نامه‌ دوحه جای درخشانی دارد، زیرا اشغال را به پایان رساند، روز آزادی که براساس این توافق‌نامه بدست آمد، مانند دیگر آزادی‌ها درخشان است.”

در همین حال سید اکبر آغا، کارشناس سیاسی می‌گوید که توافق‌نامه دوحه برای افغانستان هم پیامدهای مثبت و هم منفی در پی داشت.

“توافق‌نامه دوحه هم فایده و هم ضرر کرد، فایده‌ آن این است که اکنون یک نظام اسلامی و حکومت مستقل برقرار شده، اما ضرر آن این است که جهان اکنون با ما تعامل ندارد و ما را به‌رسمیت نمی‌شناسد.”

از سوی دیگر امریکا انگشت انتقاد را بسوی امارت اسلامی بلند کرده و بارها گفته است که امارت اسلامی به تعهداتش در این توافقنامه عمل نکرده است.

گفتنی‌ است که این توافق‌نامه پس از یازده دور مذاکره میان مقام‌های امارت اسلامی و امریکا، به امضا رسید. این گفت‌وگوها در ماه اکتوبر سال 2018 میلادی آغاز و در 29 فبروری سال 2020 میلادی با امضای توافق‌نامه به پایان رسید.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA