ads

ذبیح‌الله مجاهد: نگرانی مسکو درمورد افغانستان بیجاست

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی اظهارت سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه را مبنی بر اینکه وضعیت در کشورهای آسیای مرکزی به‌دلیل تهدیدات ناشی از افغانستان پیچیده است، بی‌اساس می‌خواند. مجاهد می‌افزاید که تمام خاک افغانستان  تحت حاکمیت امارت اسلامی قرار دارد و هیچ گروهی فرامرزی اجازه فعالیت در این کشور را ندارد.

کلید
9 حوت 1402
ذبیح‌الله مجاهد: نگرانی مسکو درمورد افغانستان بیجاست

مقام‌های امارت اسلامی اظهارت وزیر دفاع  روسیه را که گفته، وضعیت درکشورهای آسیای مرکزی به دلیل تهدیدات ناشی از افغانستان پیچیده است، جعلی و نادرست می‌خوانند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با رد این اظهارات وزیر دفاع روسیه، می‌گوید که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه کشورهای دیگری نیست.

“چنین معلوماتی در مورد افغانستان نادرست و جعلی است. متاسفانه برخی کشورها که نمی‌خواهند، اعتماد میان کشورهای نزدیک باهم وجود داشته باشد، چنین معلوماتی را از طریق چینل‌های استخباراتی شان منتشر می‌کنند. هدف آنان ایجاد تشویش در منطقه است.”

وی همچنان از کشورهای نزدیک افغانستان می‌خواهد که در چنین وضعیتی، با درآید عمل کرده و فیصله و ابراز نظرهای شان بر مبنای حقیقت باشد.

درهمین حال برخی از مبصرین نظامی و سیاسی نیز این اظهارات وزیر دفاع روسیه را نکوهش و بدور از واقعیت می‌خوانند.

عبدالجمیل شیرانی، یکتن از مبصرین سیاسی می‌گوید که موقف روسیه در قبال افغانستان گاهی مثبت و گاهی هم منفی است.

“زمانی که امارت اسلامی در برخی مسایل با امریکا نزدیک شود، روسیه موقف خود را در قبال افغانستان تغییر‌می‌دهد. به همین گونه با نزدیک شدن روسیه با امارت اسلامی، رویکرد امریکا با امارت اسلامی منفی و تند می‌شود. پس این را می‌توان جنگ نیابتی خواند.”

ازسویی هم صادق شینورای، مبصر نظامی می‌گوید که کشورهای بزرگ جهان یکبار دیگر در امور افغانستان جنگ استخباراتی را پیش گرفته‌اند.

“امارت اسلامی برای بیرون رفت از این وضعیت، باید راه تعامل با جهان و جامعه جهانی را درپیش گیرد.”

گفتنی است که پیش از این نیز نیکلای پاتروشف، رییس شورای امنیت روسیه گفته بود که ۲۰ سازمان تروریستی در افغانستان حضور و فعالیت دارند. اما مقام‌های امارت اسلامی همواره چنین ادعاها را بی‌اساس خوانده و آنرا تبلیغات منفی علیه افغانستان خوانده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA