ads

ایجاد یک کارگاه تولید لباس افغانی برای زنان در فیض‌آباد

یک زن در شهر فیض آباد بدخشان برای شماری از دخترانی که از مکتب و پوهنتون باز مانده‌اند یک گارگاه دوخت لباس‌های افغانی را ایجاد کرده است. دخترانی که در این کارگاه سرگرم شده‌اند، می‌گویند که به دلیل فشارهای روحی و روانی ناشی از محرومیت از آموزش، ناگزیر به آموزش صنایع دستی روآورده‌اند. در همین حال مسئولان در ریاست صنعت و تجارت بدخشان می‌گویند که تصمیم دارند برای فروش و بازاریابی صنایع دستی زنان، یک مرکز طرح و دیزاین ایجاد کنند.

عتیق الله رحیمی
9 حوت 1402
ایجاد یک کارگاه تولید لباس افغانی برای زنان در فیض‌آباد

در حالی‌که شماری از دختران بازمانده از آموزش می‌گویند که تحت فشارهای روحی و روانی قرار گرفته‌اند، یک زن در شهر فیض‌آباد؛ مرکز بدخشان برای سی تن از دختران بازمانده از آموزش کارگاه ساخت لباس‌های افغانی را ایجاد کرده است.

این زن که زهره رحمانی، نام دارد می‌گوید:”این انگیزه زمانی برایم ایجاد شد که دختران از مکتب باز ماندند. خودم هم یک محصل پوهنتون بودم و از تحصیل بازماندم. میدانم که عقب نشستن از آموزش چقدر سخت است. از این لحاظ تصمیم به ایجاد این کارگاه گرفتم.”

ازسوی دیگر شماری از دخترانی که در این کارگاه سرگرم شده‌اند، می‌گویند به دلیل اینکه در خانه با مشکلات روحی و روانی روبه‌روشده بودند، ناگزیر به کارهای صنایع دستی رو آورده‌اند.

سحر و فهیمه دو تن از این کار آموزان می‌گویند:”درس نبود، تحصیل نبود، ما را از درس و تعلیم محروم ساختند. بجای این که بیکار در خانه بنشینیم، خواستم به این کارگاه بیایم و چیزی یاد بگیریم.”

“بعد از آنکه دروازه‌های مکتب‌ها را به‌روی ما بسته کردند، به همین دستگاه‌های تولید لباس افغانی و خیاطی روآوردیم.”

اما این دختران رؤیای درس و تحصیل را فراموش نکرده‌اند و از مسئولان امارت اسلامی می‌خواهند که درب مکتب و پوهنتون را به‌روی تمامی دختران بگشایند.

مژده یکی از این دختران می‌گوید:”خواست من و دیگر دختران بدخشانی از حکومت این است که درب مکتب‌ها را به‌روی دختران باز کند تا ما به درس و تعلیم مان ادامه دهیم.”

درهمین حال، مسئولان در ریاست صنعت و تجارت بدخشان، می‌گویند که در حال حاصر نزدیک به یک هزار زن در پانزده ولسوالی این ولایت، سرگرم کارهای اقتصادی هستند.

ثمرالدین رحمانی، مدیر پارک‌های صنعتی ریاست صنعت و تجارت بدخشان می‌گوید که قرار است یک مرکز طرح و دیزاین به خاطر بازاریایی برای محصولات زنان ایجاد شود.

“به همکاری یک مؤسسه بنام اکتید، یک مرکز آموزش دیزاین ساخته می‌شود و تفاهمنامه آن هم امضا شده است. مرکز دیزاین به‌خاطر راهیابی محصولات ما به مارکیت‌های بیرونی ایجاد می‌شود. ما روی این طرح کار می‌کنیم و این یک نوید خوش برای زنان است.”

گفتنی است که پس از مسدود شدن دروازه‌های مکتب‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم و همچنان تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها، خیلی از دختران به کارهای اقتصادی به‌ویژه در بخش صنایع دستی روی آورده‌اند، اما براساس گزارش‌ها کاروبار آنان به دلیل نداشتن مشتری رونق چندانی ندارد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA