ads

سوء تغذیه و خواست مادران از نهادهای خیریه

پس از آنکه برنامه جهانی غذا از کمک با حدود 6 ملیون زن و کودک مبتلا به سوء تغذیه خبرداد، شماری از زنان با استقبال از این کمک‌ها خواهان توجه بیشتر این نهاد و دیگر نهادهای خیریه به زنان و کودکان مبتلا به سوء تغذیه می‌باشند. درعین حال برخی از داکتران شیر مادر را بهترین خوراکی برای کودکان دانسته و تاکید دارند که مادران نیز باید از لحاظ غذایی تقویت شوند تا بتوانند کودکان شان را شیر بدهند.

بهشته کوهستانی
1 حوت 1402
سوء تغذیه و خواست مادران از نهادهای خیریه

سوء تغذیه؛ مشکلی که این زمان زندگی را برای کودکان و زنان زیادی در افغانستان سخت کرده است. با این حال برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود از توزیع مواد مغذی خاص برای حدود شش میلیون زن و کودک مبتلا به سوء تغذیه، خبرداده است.

شماری از زنانی که از این مشکل رنج می‌برند با استقبال از این گزارش برنامه جهانی غذا،  فقر وناداری را از اساسی‌ترین عوامل مبتلا شدن زنان وکودکان به این مشکل می‌خوانند.

شریفه(نام مستعار) یک تن از مادرانی است که اطفالش مصاب به سوء تغذیه می‌باشند. او می‌گوید:”با مراجعه به کلینیک صحی، دانستم که اطفالم مصاب به سوء تغذیه هستند. با دادن ادویه و غذاهایی‌که از طرف داکتران متخصص برایم داده شد، خوشبختانه طفل‌هایم صحت‌یاب شدند.”

مؤمنه مادر دیگری است که خواهان توجه بیشتر نهادهای خیریه و مسئولان صحت عامه به وضعیت زنان و کودکان مبتلا به سوء تغذیه می‌باشد.

او می‌گوید:”وقتی به شفاخانه برای تداوی مراجعه کردم، بعداز آنکه از مبتلا بودن کودکم به سوء تغذیه آگاهی پیدا کدم، به توصیه‌های داکتران بیشتر توجه کردم. از کمک‌های برنامه جهانی غذا تشکر می‌کنم.”

با این حال داکتران علاوه‌بر اینکه بر تقویت مادران و کودکان از سوی سازمان‌ها و نهادهای خیریه تاکید دارند، می‌گویند که شیر مادر بهترین خوراکی برای کودکان شیرخوار است و مادران باید به اهمیت شیردهی بیشتر پی ببرند.

داکتر همایون لودین، در این باره می‌گوید:”معمولا اطفال کمتر از 5 سال نیاز به غذاهای متنوع دارند تا به سوء تغذیه مواجه نشوند. از تولد تا شش ماهگی باید برای اطفال به جز شیر مادر چیز دیگری داده نشود. بعداز شش ماهگی در پهلوی شیر مادر، به دادن غذاهای متنوع آغاز شود. برنامه غذایی اطفال باید شامل  لبنیات، حبوبات، سبزیجات و دیگر غذاهای مغذی باشد.”  

وی همچنان افزودکه باید برای اطفال مصاب به سوء تغذیه از دادن غذاهای بسیار چرپ وشیرنی زیاد خوداری شود.

خواستیم نظر وزارت صحت عامه را در رابطه به برنامه‌های این وزارت برای مادران و کودکان مبتلا به سوء تغذیه بگیریم، اما با تماس‌های مکرر موفق به این کار نشدیم.

گفتنی است که نهاد هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد(اوچا) نیز در گزارش تازه خود گفته است که حدود 15.5 میلیون نفر در افغانستان با ناامنی و سوء تغذیه شدید روبه‌رو هستند که 2.7 ملیون آنان در وضعیت بد قرار دارند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA