ads

عدم دسترسی باشندگان ولسوالی کوهستان فاریاب به خدمات صحی

شماری از باشندگان ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب از عدم دسترسی به خدمات صحی و کمبود ادویه در مراکز صحی شکایت دارند. آنان می گویند که مردم این ولسوالی از سال‌ها بدینسو از  این مشکل  رنج برده‌اند.

آزادبیگ رسولی
25 دلو 1402
عدم دسترسی باشندگان ولسوالی کوهستان فاریاب به خدمات صحی

عدم دسترسی به خدمات صحی و کمبود ادویه و تجهیزات در مراکز صحی ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب، شکایت شماری از باشندگان این ولسوالی را برانگیخته  است.

آنان می‌گویند که در مراکز صحی این ولسوالی، به‌خصوص در قریه‌های دوردست داکتران مجرب و متخصص به کار گماشته نشده و خدمات صحی نیز فراتر از تداوی سردردی و پانسمان ساده در این مراکز صحی وجود ندارد.

آنان از مسؤلان صحت عامه و مؤسسات مربوط می‌خواهند که در این زمینه توجه جدی نشان داده و به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

محمدمحسن، یکی از باشندگان این ولسوالی می‌گوید:”هیچ امکاناتی در اینجا فراهم نیست. مریضان ما به خصوص زنان حامله و یا کسانی که آپاندیس شوند، اینجا تداوی نمی‌شوند. اگر بخواهیم آنان را به کلینیک مرکز ولسوالی انتقال دهیم، باید تا 12 ساعت راه را طی کنیم. خیلی از مریضان در مسیر راه از بین می‌روند.”

در عین حال محمود، قریه‌دار قریه کرچ ولسوالی کوهستان از وضعیت اقتصادی مردم نیز نگرانی دارد. او می‌گوید که این ولسوالی کوهستانی و راه‌هایش صعب‌العبور است، از این رو مردم در زمینۀ خدمات صحی با مشکلات فراوان مواجه استند.

“ما اینجا مشکلات زیادی داریم. کلینیکی که داریم به مشکلات ما رسیدگی نمی‌تواند، زیرا دوا نیست و راه هم دور است. ما از حکومت می‌خواهیم که به مشکلات ما رسیدگی کند.”

با این حال داکتر گل احمد شیرزاد، مسئول یکی از مراکز صحی در ولسوالی کوهستان با تایید مشکلات در مراکز صحی، می گوید که این مراکز با کمبود دوا و تجهیزات طبی مواجه می‌باشند.

“کمبود دوا خدمات را محدود می‌کند. مردم از قریه‌های دور به امید تداوی به کلینیک می‌آیند، وقتی مشکلات آنان رفع نشود، با ما جنجال می‌کنند. پیشنهاد ما به بزرگان این است که کلینیک را ارتقا دهند تا خدماتش بیشتر شود و مشکلات مردم رفع شود.”

این درحالی است که داکتر قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه در سفر اخیرش به فاریاب که برای بررسی وضعیت سکتور صحت به  این ولایت سفر کرده بود، گفت که به مشکلات مناطقی که به داکتر و دوا دسترسی ندارند رسیدگی خواهد شد.

او افزود که برنامه‌های حمایت از طفل و مادر از طریق وزارت صحت عامه راه اندازی شده و بزودی مشکلات سکتور صحت حل می‌گردد.

“مشکلات صحی تنها دامنگیر ولایت فاریاب نیست. در 34 ولایت 350 ولسوالی از  خدمات صحی محروم مانده اند. انشاءالله وعده من برای مردم این است که در ساحات دور دست نیز مشکلات صحی حل خواهد شد. علاوه‌بر این برای ولایت فاریاب بیشتر از 10 مرکز صحی منظور شده است.”

ولسوالی کوهستان یکی از ولسوالی‌های دور دست ولایت فاریاب است که همه ساله با فرارسیدن فصل زمستان و مسدود شدن راه‌های مواصلاتی در اثر برفباری‌های سنگین، باشندگان این ولسوالی با مشکل دسترسی به خدمات صحی و دیگر مشکلات مواجه می‌شوند.

گفتنی است که براساس گزارش صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف)، حدود 9.5 میلیون نفر در افغانستان درمناطقی زندگی می‌کنند که به امکانات صحی دسترسی ندارند.

در این گزارش کمبود مراکز صحی، داکتران، دوا و تجهیزات طبی از مشکلات اصلی نظام صحی در افغانستان عنوان شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA