ads

آیا به تعیین نماینده ویژه سازمان ملل درامور افغانستان نیاز است؟

شماری از مبصرین سیاسی در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه‌ امریکا که گفته،  قصر سفید از درخواست قطع‌نامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تعیین نماینده‌ ویژه در امورافغانستان حمایت می‌کند، می‌گویند که چنین موقف گیری و خواستی می تواند تاثیر منفی بر نتایج نشست دوحه و تصمیم گیری امارت اسلامی برای حضور در آنان نشست بجا بگذارد. با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی تاکید دارد که افغانستان یک کشور با ثبات است و نیازی به تعیین نماینده ویژه وجود ندارد.

کلید
25 دلو 1402
آیا به تعیین نماینده ویژه سازمان ملل درامور افغانستان نیاز است؟

میتو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفته است که نشست دوحه بر اساس قطع‌نامه شورای امنیت برگزار می‌شود و در آن تعیین نماینده ویژه در امور افغانستان مهم است.

با این حال شماری از مبصرین سیاسی در واکنش به این گفته های سخنگوی وزارت خارجه می‌گویند که نشست دوحه فرصتی خوبی برای نزدیکی جهان با امارت اسلامی می باشد، اما چنین موقف گیری‌ها بر نتایج این نشست تاثیر منفی بجا خواهد گذاشت.

همایون درویشیان، یکتن از  این مبصرین می‌گوید که هم اکنون نماینده ویژه در امور افغانستان وجود دارد بنابراین دلیلی برای انتخاب نماینده جدید وجود ندارد.

به گفتۀ وی  احتمالا در این خصوص منافع امریکا مطرح باشد:”اعمال فشار از سوی یک کشور که منافع خاص داشته باشد و بخواهد آنرا  تحمیل کند، بدون شک می‌تواند تاثیرات منفی روی نتایج نشست دوحه بجا بگذارد.”

 سید اکبر آغا، یکتن دیگر از مبصرین سیاسی می‌گوید:”از امریکا پرسیده شود که چرا سایر کشورها چنین نماینده ندارند؟ به نظر من اگر نماینده هم تعیین شود، مطابق به خواست همان کشور ها کار می کند نه برای منافع افغانستان.”

در همین حال، چنین خواستی ازسوی امریکا، برای امارت اسلامی نیز قابل پذیرش نیست، چنانچه امارت اسلامی اشتراک در نشست دوحه را مشروط به آجندای آن می‌خواند.

از سویی هم ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در صحبت به رادیو کلید می‌گوید که موقف امارت اسلامی در مورد تعیین نماینده ویژه در امور افغانستان واضح است و هیچ نیازی برای این کار وجود ندارد.

 “امارت اسلامی امنیت و ثبات را برقرار نموده و در اینجا جنگ وجود ندارد. نماینده ویژه از سوی  سازمان ملل متحد در کشورهایی تعیین می‌شود که در آنجا جنگ و بحران باشد و هدف آن حل اختلافات و تنش‌ها می‌باشد.”

قرار است دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان در روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه جاری میلادی در دوحه برگزار شود.

هدف از برگزاری این نشست بحث در مورد چگونگی رویکرد جامعه جهانی و افزایش مشارکت بین‌المللی با افغانستان و برخی مسایل دیگر خوانده شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA