ads

آموزش فن و حرفه به افرادی که ترک اعتیاد کرده‌اند

مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات می‌گویند که با همکاری یک بنیاد خیریه، برای 580 تن  زمینه یادگیری فن و حرفه را فراهم کرده‌اند. به گفتۀ آنان اکثریت این افراد را کسانی  تشکیل می‌دهند که اعتیاد به مواد مخدر را ترک کرده‌اند. برخی از  این افراد می‌گویند که نیاز است تا مسئولان جهت جلوگیری از مبتلا شدن دوباره آنان، زمینه کار وشغل را برای آنان فراهم سازند.

روح الله دانش
25 دلو 1402
آموزش فن و حرفه به افرادی که ترک اعتیاد کرده‌اند
عکاس: روح‌الله دانش

شمار زیادی از افرادی که در مرکز چهار هزار بستر ترک اعتیاد ولایت هرات تداوی شده‌اند، زمینۀ یادگیری فن و حرفه فراهم شده است. قرار است این افراد پس از شش ماه آموزش، از مرکز ترک اعتیاد رها و به آغوش خانه‌های شان برگردند.

مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات می‌گویندکه آموزش فن و حرفه برای افرادی که ترک اعتیاد کرده‌اند، به این هدف فراهم می‌گردد که آنان پس از این بتوانند کسب درآمد کرده و دوباره به مواد مخدر مبتلا نشوند.

میرزا ابو منصور، رییس کار و امور اجتماعی ولایت هرات می‌گوید:”از یک سال به اینسو در زمینۀ صحت و ترک اعتیاد افراد تلاش کرده‌ایم. حال روی موضوع فن و حرفه کار می‌کنیم و برای آن عده از کسانی که صحت‌یاب شده‌اند، صنف آموزش فن وحرفه تشکیل داده ایم. ما تلاش می‌کنیم برای این افراد زمینه کار را فراهم کنیم.”

در همین حال ظاهر ارشاد، مسئول بنیاد خیریه عاطفی در ولایت هرات می‌گوید که از مجموع 580 تن که برای آنان در بخش‌های خیاطی، موبایل سازی و سایر حرفه‌ها زمینه آموزش فراهم شده، 340 تن آنان را کسانی تشکیل می‌دهند که ترک اعتیاد کرده‌اند و باقی نوجوانان و جوانان نیازمند می‌باشند.

“ریاست کار و امور اجتماعی و بنیاد عاطفی یک مرکز فن وحرفه را در مرکز ترک اعتیاد، برای 580 تن ایجاد کرده است. این افراد شامل کسانی که ترک اعتیاد کرده‌اند و تعدادی از جوانان و نوجوانان نیازمند می‌باشند.”

شماری از افرادی که ترک اعتیاد کرده‌اند، از این اقدام مسئولان ابراز خرسندی می‌کنند، اما آنان می‌گویند که نیاز است تا مسئولان زمینه‌های کاری بیشتری را برای آنان فراهم سازند.

جاوید که بیش از یک سال است مواد مخدر را کنار گذاشته در این مورد می‌گوید:”خواست ما از امارت اسلامی این است که اول ساقی‌ها(توزیع کنندگان مواد مخدر) را جمع کند و برای ما که مواد مخدر را ترک کرده‌ایم زمینۀ کار و حرفه را بیشتر فراهم کند، چون پیش از این نیز ما مواد مخدر را ترک می‌کردیم، ولی وقتی بیرون می شدیم، به دلیل بیکاری دوباره به مواد مخدر رو می‌آوردیم.”

با این حال مسئولان در مدیریت مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات از تلاش‌ها برای بازداشت فروشندگان مواد مخدر سخن می‌زنند.

حفیظ‌الله مبرور، معاون مدیریت مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات می‌گوید:”به صورت مجموعی 70 هزار فرد معتاد در شهر هرات وجود دارند که بیش از ده هزار آنان را کسانی تشکیل می‌دهند که خانواده ندارند. از سال گذشته تاکنون بیشتر از دو هزار و پنج‌صد تن را در پیوند به فروش مواد مخدر بازداشت کردیم و تلاش می‌کنیم که عاملان اصلی را بازداشت کنیم.”

مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات در حالی  از فراهم سازی زمنیۀ یادگیری فن وحرفه برای افرادی که ترک اعتیاد کرده‌اند، سخن می‌زنندکه خیلی از معتادان به دلیل بی‌کاری و دسترسی به مواد مخدر، دوباره به اعتیاد مبتلا شده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA