ads

اختصاص شش کرسی برای زنان در نشست دوحه

سازمان ملل متحد در نشست دوحه که قرار است بزودی در مورد افغانستان برگزار شود، شش کرسی را برای اشتراک نمایندگان زنان افغان اختصاص داده است. در همین حال شماری از فعالان زن تاکید دارند که درین نشست باید محدودیت‌های آموزشی و کاری زنان، انعکاس داده شود و زمینۀ تامین حقوق زنان در چار چوب قوانین اسلامی فراهم گردد.

هاجر جعفری
17 دلو 1402
اختصاص شش کرسی برای زنان در نشست دوحه

سازمان دیدبان حقوق بشر از اختصاص شش کرسی برای اشتراک نمایندگان زنان افغان در نشست دوحه خبرداده که قرار است بزودی در مورد افغانستان برگزار شود.

در همین حال شماری از فعالان حقوق زن، می‌گویند در صورتی که در این نشست صدای زنان شنیده شود و زمینۀ تامین حقوق مشروع زنان فراهم گردد، چنین نشست‌ها می‌تواند مؤثر واقع شود.

منصوره واثق، یکتن از این فعالان می‌گوید که درین نشست تعداد کرسی‌های اختصاص یافته برای زنان اهمیت خاصی ندارد، اما این مهم است که چقدر صدای زنان شنیده می‌شود و به خواسته‌های مشروع شان لبیک گفته می‌شود.

“موارد قابل اهمیت درین نشست این است که روی چه موضوعاتی بحث صورت خواهد گرفت و اینکه نتایج آن چقدر روی وضعیت کنونی زنان تاثیر مثبت خواهد گذاشت. کمیت کرسی‌ها اهمیتی ندارد. مهم این است که چقدر به مشکلات زنان رسیدگی خواهد شد.”

تفسیر سیاه‌پوش دیگر فعال حقوق زن تاکید دارد که درین نشست، باید محدودیت‌های آموزشی و کاری زنان افغان انعکاس یابد و روی تامین حقوق مشروع زنان بحث شود.

او اظهار امیدواری می‌کند که این نشست نتایج سازنده‌ای را در پی داشته باشد، زیرا از نظر او نشست‌های قبلی تاثیر چندانی بر وضعیت زنان بجا نگذاشته است.

“زنانی که درین نشست حضور می‌یابند، باید روی بازگشایی دروازه‎‌های پوهنتون‌ها و مکتب‌ها به‌روی دختران و حضور زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در چارچوب قوانین اسلامی، بحث کنند تا این نشست برای مردم افغانستان، به‌خصوص زنان مثمر تمام شود.”

این درحالی است که هیدر بار، معاون بخش امور زنان دیدبان حقوق بشر از اختصاص شش کرسی برای حضور زنان در این نشست انتقاد کرده وگفته است که در این نشست باید برای زنان کرسی‌های بیشتری اختصاص داده شود.

به گفتۀ وی، بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد، باید زنان در هرنشستی پیرامون افغانستان حضور گسترده داشته باشند.

خواستیم در مورد حضور زنان در این نشست نظر وزارت خارجه را داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق به دریافت پاسخ نشدیم.

اما قبلا ضیاء احمد تکل معاون سخن‌گوی وزارت خارجه در مود این نشست گفته بود.

“وزارت خارجه بر تعامل سازنده امارت اسلامی با سازمان ملل متحد تاکید دارد و در مورد آجندا و ترکیب نشست دوحه خواهان جزئیات بیش‌تر می‌باشد.”

قرار است نشستی در دوحه؛ پایتخت قطر از 18 تا 19 ماه جاری میلادی، از سوی سازمان ملل متحد در مورد افغانستان برگزار گردد و امارت اسلامی نیز در آن دعوت شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA