ads

ساخت بند بخش آباد، آرزوی دیرینه باشندگان فراه

دهقانان در ولایت فراه از کندی جریان کار ساخت بند بخش آباد، ابراز نگرانی کرده، می گویند که به دلیل نبود آب  کافی، امسال نتوانسته اند زمین های زراعتی شان را کشت نمایند.

آنان از مسئولان حکومتی می خواهند تا در کار ساخت این بند آب گردان  توجه جدی نمایند.

روح الله دانش
22 جدی 1402
ساخت بند بخش آباد، آرزوی دیرینه باشندگان فراه

خشکسالی های پی در پی، کاهش سطح آب های زیر زمینی یک طرف و از سوی دیگر، کندی روند کار ساخت بند بخش آباد، دهقانان و باشندگان ولایت فراه را نگران کرده است.
آنان می گویند، هرچند کار ساخت این بند آب گردان  آغازشده است، اما روند کار آن قناعت بخش نیست.

 محمد 37 ساله، که مصارف فامیل هشت نفری اش را از راه زراعت تامین می کند، می‌گوید که به دلیل نبود آب کافی، امسال نتوانسته زمین های زراعتی اش را کشت نماید.
وی می گوید:” ما از زمان زیادی است که به کمبود آب مواجه هستیم، من زیاد تلاش می کنم تا مصارف فامیل هشت نفری خود را تامین کنم، اما مشکل است، ما زمین های زیادی داریم، اما وقتی آب نباشد این زمین ها فایده برای ما ندارد.”

عبدالحکیم، یک تن دیگر از باشندگان ولسوالی بالابلوک ولایت فراه می‌گوید که از مدت 14 سال به این سو، از طریق کشت بادنجان رومی و بادرنگ گلخانه ای، کسب در آمد می کند، اما می گوید به دلیل نبود آب کافی، نتوانسه به کشت گلخانه ای اش ادامه دهد، وی از مسئولان  خواهان سرعت بخشیدن کار ساخت بند بخش آباد می باشد.

” کار خوب است جریان دارد، اما نیاز است که این کار با سرعت بیشتر پیش برود، چون آب  برای یک دهقان نه بلکه برای تمام مردم فراه ضروری است.”

 در همین حال، احمد فطرت یک تن از کارشناسان اقتصادی  در ولایت فراه، می گوید که با ساخت این بند آب گردان بخش آباد، نه تنها مشکلات دهقانان وباشندگان این ولایت حل می شود، بلکه این یک پروژه ملی است که با ساخت و اعمار آن می توان حاصلات زراعتی زیادی را از فراه به دیگر ولایت ها و حتی به بیرون از کشور عرضه کرد.

” مردم فراه در یک وضعیت بد قرار دارند، چندین سال است که  سطح آب های زیر زمینی در فراه کاهش یافته است و اگر این بند تکمیل شود، می تواند که برای تمام افغانستان مفید واقع شود، مسئولان باید ساخت این بند را در اولویت کاری خود قرار دهند.”

از سوی هم مسئولان این پروژه می گویند که تیم انجنیران و کارگران در دو شفت، روز و شب کار می کنند تا به زودی کار ساخت بند بخش آباد را تکمیل نمایند.

انجنیر احمد جاوید حبیبی، مسئول پروژه ساخت بند بخش آباد می گوید:” کار جریان دارد، تا فعلا در جریان کار به مشکل مواجه نشدیم، اما گاهی اوقات به کمبود مواد انفجاری مواجه می شویم، چون انتقال مواد انفجاری یک اندازه مشکل است”

گفتنی است که بند بخش‌آباد بر فراز فراه‌رود در ولسوالی بالابلوک فراه ساخته می‌شود و این بند ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۳۶۰ میلیون مترمکعب آب و تولید ۲۷ میگاوات برق را خواهد داشت.

علاوه بر آن، با تکمیل این بند، ۱۰۰هزار هکتار زمین زراعتی آب‌یاری خواهد شد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA