ads

ششمین نشست کمیته‌ی مشترک هماهنگی میان افغانستان و پاکستان برگزار شد

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی امارت اسلامی از برگزاری ششمین نشست کمیته‌ی مشترک هماهنگی میان افغانستان و پاکستان، خبر داده است.

نویسنده: Jamshid Mujadedi
14 جدی 1402
ششمین نشست کمیته‌ی مشترک هماهنگی میان افغانستان و پاکستان برگزار شد

مجاهد به کلید می‌گوید که در این نشست، روی تدابیر بیشتر امنیتی در امتداد خط فرضی دیورند، ایجاد سهولت‌ها برای تاجران افغان و برخی موارد مهم دیگر بحث شده است.

او می‌افزاید که جلوگیری از اعمال فشار بالای افغان‌ها به‌خصوص مریضانی که به پاکستان سفر می‌کنند نیز از موضوعات مهم بحث در نشست هیئت‌های افغان و پاکستانی بود.

مجاهد گفت:” در این نشست درمورد اتخاذ تدابیر بیشتر امنیتی در امتداد خط فرضی دیورند، جلوگیری از قاچاق ، ایجاد سهولت‌ها در بخش ترانزیت کالاهای افغانستان به پاکستان، بحث همه جانبه صورت گرفت و همچنان هیئت امارت اسلامی، یک بار دیگر تاکید نمود که هیچ‌گاهی خاک افغانستان علیه کشور دیگر مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.”

با این حال، مبصرین سیاسی ابراز امیدواری می‌کنند که این نشست، بتواند جلو اتهام‌های غیر واقعی مقام‌های پاکستانی بالای افغانستان را بگیرد.

فضل‌الرحمن اوریا؛ مبصر سیاسی می‌گوید که مقام‌های پاکستانی، احتمالا یک‌بار دیگر نگرانی این کشور در مورد فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستانی را با مقام‌های افغان شریک ساخته‌اند.

او افزود:” با توجه به فورمولی که پاکستان از افغانستان می‌خواهد تا آن کشور را در کاهش تنش‌ها با تحریک طالبان پاکستانی کمک کند، امکان‌پذیر نیست، افغانستان تنها می‌تواند در حل این مشکل نقش میانجی را ایفا کند.”

درهمین حال مقصود حسن‌زاده؛ مبصر اقتصادی هم ابراز امیدواری می‌کند که پس از برگزاری ششمین نشست کمیته‌ی مشترک هماهنگی میان افغانستان و پاکستان، موانع موجود بر سر راه انتقال کالاهای تاجران افغان به پاکستان، برداشته شود.

حسن‌زاده گفت:” متاسفانه اسلام‌آباد همیشه، مسایل تجارتی با افغانستان را سیاسی می‌سازد و مرز را به روی کالاهای تجارتی افغانستان، مطابق به خواست ومنافع خود، باز و مسدود می کند.”

گفتنی‌ست که هیئت امارت اسلامی به رهبری سرپرست مقام ولایت کندهار در جریان سفرش به پاکستان، با جلیل عباس جیلانی؛ سرپرست وزارت امور خارجه‌ی این کشور نیز دیدار کرده است.

بر اساس یک اعلامیه‌ی وزارت امور خارجه‌ی پاکستان، جیلانی در این دیدار، گفته است که کشورش متعهد به ادامه‌ی تعامل و روابط دوجانبه‌ی سودمند با افغانستان است.

منبع می‌افزاید، دو طرف توافق کرده‌اند که برای تقویت روابط دوجانبه، تعامل و گفت‌وگو میان دو کشور، در سطح بالا ادامه یابد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA