ads

در تمامی ولسوالی‌های کندز بندآبگردان ساخته می‌شود

مسئولان وزارت احیاء و انکشاف دهات از تصمیم این وزارت به اعمار بندهای آبگردان در تمامی ولسوالی‌های ولایت کندز خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان این بندها به هدف ذخیره کردن آب‌های باران و سیلاب‌ها در حمایت از مالداری و زراعت اعمار می‌گردد که اکنون کار شش بند عملا آغاز شده است. در همین حال شماری از باشندگان و مالداران در ولایت کندز می‌گویند که ضرورت به ایجاد چنین بندها شدیدا وجود دارد، زیرا آنان درحال حاضر شدیدا با مشکل کمبود آب مواجه می‌باشند.

عتیق الله رحیمی
11 جدی 1402
در تمامی ولسوالی‌های کندز بندآبگردان ساخته می‌شود

پس از درخواست شماری از دهاقین و مالدارن در کندز برای ساخت بندهای آبگردان و ذخیزه‌های آب، اکنون مسئولان وزارت احیا و انکشاف دهات از تصمیم این وزارت برای اعمار بندهای آبگردان و ذخیره‌های آب در تمامی ولسوالی‌های ولایت کندز سخن می‌زنند.

به گفتۀ آنان، این بندهای آبگردان به هدف مهار سیلاب‌ها، ذخیره آب باران و رسیدگی به مشکلات کمبود آب مالداران و دهقانان ساخته می‌شود.

ملا محمد یونس آخندزاده، در سفرش به ولایت کندز سنگ تهداب یک بند آبگردان را در دامنه دشت آبدان گذاشته و گفت که کار شش بند آبگردان دیگر با هزینه ۳۰ میلیون افغانی رسما آغاز شده است.

صدا…

“در کندز در هر ولسوالی یک بند آبگردان ساخته خواهد شد که کار ساخت شش بند آبگردان امروز رسما آغاز شد. هزینه ساخت این بندها ۳۰ میلیون افغانی خواهد بود.”

درهمین حال شماری از باشندگان کندز می‌گویند که آنان با مشکلات جدی کمبود آب، به‌خصوص درفصل تابستان روبه‌رو هستند و تانکرهای آب را با قیمت بلند از دریاها برای مواشی شان انتقال می‌دهند.

این باشندگان اظهار امیدواری می‌کنند که این بندهای آبگردان هرچه زودتر اعمار گردد تا مشکلات آنان تاحدودی حل گردد.

سناتور مومند، یکی از بزرگان محل در ولسوالی امام صاحب با استقبال از ساخت بند آبگردان در دشت آبدان کندز، می‌گوید که ساخت چنین بندها می‌تواند مشکلات جدی مالداران را حل کند.

“قوم من رمه دار می‌باشند، ما تقریبا یک میلیون مواشی داریم که تمام شان در این دشت به آب ضرورت دارند. در گذشته خیلی مشکلات داشتیم، مالداران از دریا آب انتقال می‌دادند.”

عبدالبصیر، یکی از مالداران می‌گوید:”مشکل مالداران کمبود آب است. آب در تمامی فصل‌های سال در دسترس ما نیست و ما با تانکرها آب را از دریا انتقال می‌دهیم یا از چاها آب می‌گیریم و ساخته شدن این بند برای ما یک سهولت خواهد شد.”

با این حال سحرگل مردای، مسئول تطبیق و مسئول شرکت کندر شمال، می‌گوید که کار پروژه ساخت این شش بند آبگردان در مدت دو و نیم ماه تکمیل خواهد شد.

“فعلا در ولسوالی امام صاحب قرار داریم، طول این بند ۹۵ متر است و پنج متر ارتفاع دارد. ظرفیت این بند هشتادهزار مترمکعب است و به شکل اساسی و پخته اعمار خواهد شد.”

این در حالیست که مسئولان وزارت احیاء و انکشاف دهات می‌گویند که براساس حکم ریاست الوزراء، قرار است که در ۴۲۰ ولسوالی در ۳۴ ولایت کشور بندهای آبگردان ساخته شود که سه وزارت خانه این پلان را تطبیق خواهند کرد.

گفتنی است که مسئولان وزارت احياء و انکشاف دهات می‌افزایند که کار ساخت بندهای آبگردان درحال حاضر در هفت ولایت به‌طور همزمان آغاز شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA