ads

شاهراه سالنگ پس از 5 ماه گشوده شد

شاهراه سالنگ که چند ماه پیش به دلیل ترمیم تونل سالنگ به‌روی ترافیک مسدود شده بود روز چهارشنبه(29 قوس) به‌روی ترافیک گشوده شد. این شاهراه که شمال افغانسانستان را به مرکز وصل می‌کند، جایگاه ویژه در ترانزیت کالا از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی دارد. مسئولان وزارت فواید عامه در حال حاضر تنها به موترهای تیز رفتار اجازه عبور از این تونل را داده‌اند و امارت اسلامی پلان دارد تا تونل دیگری را نیز در سالنگ بسازد.

مسرور تابش
29 قوس 1402
شاهراه سالنگ پس از 5 ماه گشوده شد

شاهراه سالنگ که حدود 5 ماه پیش به دلیل ترمیم بسته‌شده بود، امروز با یک مراسم ویژه و قطع نوار از سوی مقامات امارت اسلامی افتتاح شد.

شاهراه سالنگ، در کنار اتصال شمال و جنوب افغانستان، مهم ترین مسیر ترانزیت آسیای جنوبی و مرکزی نیز به حساب می‌آید.

در جریان بسته این شاهراه، هرچند ارزش دالر در برابر افغانی به گونه چشم‌گیری کاهش  یافت، اما در کابل و برخی ولایت‌های دیگر تغییر چندانی در قیمت مواد اولیه رونما نشد. شماری از تاجران دلیل بلند رفتن بهای مواد خوراکی و مواد سوخت را به این موضوع مرتبط عنوان کردند.

حال که این شاهراه به‌روی تردد باز شده است، مردم توقع دارند که در نرخ مواد اولیه هم تغییرات چشمگیر رونما شود.

با این حال مولوی محمد عیسی ثانی، سرپرست وزارت فواید عامه در مراسم افتتاح تونل سالنگ گفت که تونل مذکور اساساً ترمیم شده است و در مرحله اول اجازه تردد به وسایط کوچک مسافربری داده می شود.

“در مرحله نخست وسایط مسافربری کوچک یعنی موترهای تیز رفتار می‌توانند در این مسیر رفت‌وآمد کنند. نکته دیگر اینکه در این شاهراه حق‌العبور اخذ  می‌شود و در این زمینه با تاجران نیز صحبت کرده‌ایم.”

دراین مراسم ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزراء گفت که برای ترمیم تونل سالنگ هیچ گونه کمک تخنیکی و مالی خارجی دریافت نشده و این تونل با عواید داخلی ترمیم شده است.

وی افزود که امارت اسلامی پلان دارد کار ساخت تونل دومی سالنگ را نیز بزودی آغاز کند و هزینه آن نیز از بودجه داخلی پرداخت می‌شود.

“امروز قسمت‌های اصلی این پروژه افتتاح شد. این پروژه به گونۀ ترمیم شده که در بیست سال گذشته انجام نشده‌ بود. امارت اسلامی قصد دارد تونل دوم را نیز بسازد.”

محمد یونس مومند، رییس اتاق تجارت و سرمایه گذاری نیز در مراسم افتتاحیه این تونل، گشوده شدن شاهراه سالنگ را برای صادرات و واردات کشور مفید خواند.

“با اجرای این پروژه می‌توانیم صادرات و واردات افغانستان را افزایش دهیم و با این کار تسهیلات زیادی برای تاجران ایجاد می شود.”

در همین حال برخی از تحلیلگران اقتصادی، شاهراه سالنگ را در رشد اقتصادی کشور مهم می‌دانند و می‌گویند که این شاهراه سبب افزایش سطح صادرات و واردات می‌شود.

شاکر یعقوبی، کارشناس مسائل اقتصادی در این مورد گفت:”بدون شک شاهراه سالنگ نقش مهمی در بهبود رشد اقتصادی کشور دارد، زیرا حمل و نقل کالا از کشورهای دیگر را تسهیل می‌کند. نکته مهم این است که قیمت حمل و نقل کالا نیز کاهش می یابد.”

گفتنی است که کار ساخت تونل سالنگ برای نخستین بار در سال 1337 هجری شمسی آغاز و پس از 6 سال در سال 1343 هجری شمسی به پایان رسید.

این پروژه به دستور محمد ظاهر شاه، پادشاه وقت افغانستان و با همکاری دولت اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد.

ارتفاع این تونل 5 متر و عرض آن 6 متر است که در آن زمان بیشتر کارهای این پروژه توسط قوای کار اردوی افغانستان انجام می‌شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA