ads

افزایش حاصلات پیاز در بلخ

مسئولان ریاست زراعت، مالداری و آبیاری در ولایت بلخ از افزایش حاصلات پیاز در این ولایت خبر می‌دهند. آنان می‌گویندکه امسال 40 هزار هکتار زمین در این ولایت پیاز کاشته شده و حاصلات آن نیز به 50 هزار تُن خواهد رسید. شماری از دهقانان در حالیکه از افزایش پیاز خرسنداند، اما از قیمت آن در بازار چندان راضی نیستند.  

عبداللطیف سهاک
26 قوس 1402
افزایش حاصلات پیاز در بلخ

پیاز که ضرورت هر دیگ بوده و همه روزه آب چشمان بسیاری از آشپزها را جاری می‌سازد، حاصلات آن امسال در بلخ افزایش یافته است. خریداران پیاز این زمان از کاهش قیمت پیاز خرسند می‌باشند؛ آنچه برای دهقانان چندان پذیرفتنی نیست.

مسئولان ریاست زراعت‌، آبیاری و مالداری ولایت بلخ از افزایش 30 درصدی حاصلات این پیداوار زراعتی در مقایسه به سال گذشته سخن می‌گویند.

محمدحسین عظیمی، مدیر ترویج ریاست زراعت، مالداری و آبیاری ولایت بلخ می‌گوید گخ حاصلات پیاز امسال در بلخ  به 50 هزار تُن خواهد رسید.

“در ولایت بلخ  سالانه از 3700 تا 4 هزار هکتار زمین پیاز کاشته می‌شود. در ولسوالی‌های شولگره، بلخ، نهرشاهی، دهدادی و چهاربولک کشتزار پیاز فراوان می‌باشد.”

مسئولان اداره زراعت بلخ می‌افزایندکه دهقانان از هر هکتار زمین 10 تُن پیاز بدست می‌آورند که امسال حاصلات آنان بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

اما افزایش حاصلات پیاز به تنهایی رضایت دهقانان را درپی ندارد، زیرا با افزایش تولید قیمت آن ارزان شده و بسیاری از دهقانان توانایی نگهداری محصولات شان را هم ندارند تا در زمان مناسب آنرا به بازار عرضه کنند.

شماری از دهقانان می‌گویندکه با کاهش قیمت پیاز آنان حتی هزینه مصرف شده شان را هم بدست آورده نمی‌توانند.

گلبدین، یکی از دهقانان می‌گوید:”فعلا یک بوری 20 کیلویی پیاز از 100 تا 110 افغانی به فروش می‌رسد، ولی ما نمی توانیم پیاز را تا فصل بهار نگهداری کنیم و آن زمان پیاز خارجی با قیمت گزاف به بازار می‌آید.”

وقتی دلیل کاهش قیمت پیاز را از فروشندگان پیاز می‌پرسیم، آنها می‌گویند مع در هنگام برداشت حاصلات، خریداران پیاز در بازار اندک استند و به همین دلیل قیمت آن کاهش می‌یابد.

جمیل، یکی از فروشندگان می‌گوید:”ما از حکومت خواهش می‌کنیم که سردخانه‌ بسازد و دوم اینکه با کشور های مختلف قرارداد صادرات پیاز ببندد. درحال حاضر پیاز افغانستان تنها به دو کشور صادر می‌شود.”

فروشندگان و دهقانان در حالی خواهان ایجاد سردخانه برای نگهداری پیاز می‌باشند که مسئولان اداره زراعت می‌گویند که سردخانه موجود است، اما دهقانان از آن استفاده نمی‌کنند.

محمدحسین عظیمی، مدیرترویج ریاست زراعت، مالداری و آبیاری ولایت بلخ می‌گوید:”ما در ولایت بلخ 530 ذخیره خانه پیاز داریم، اما دهقانان از آن استفاده نمی‌کنند. در ضمن ما در داخل شهر هم 12 باب سردخانه استندرد داریم که مجهز با سردکننده‌ها می‌باشد.”

قابل یادآوری است که درحال حاضر یک سیر پیاز به قیمت 80 افغانی در بازار به فروش می‌رسد، اما با گذشت زمان ویا در فصل بهار قیمت آن چند برابر افزایش می‌یابد، چنانچه در بهاری که گذشت باشندگان بلخ یک سیر پیاز را تا هشت صد افغانی هم خریداری می‌کردند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA