ads

امارت اسلامی خواهان انکشاف مناسبات سیاسی و تجاری با ازبکستان

پس از آنکه یک هیئت بلند پایه از ازبکستان وارد ولایت بلخ شد، محمد یوسف وفا والی این ولایت در دیدار با این هیئت خواهان انکشاف مناسبات سیاسی و تجاری بین دو کشور شد. از سوی دیگر برخی از تاجران و کارشناسان نیز انکشاف روابط اقتصادی و سیاسی افغانستان با ازبکستان را به نفع هردو کشور می‌دانند.

عبداللطیف سهاک
25 قوس 1402
امارت اسلامی خواهان انکشاف مناسبات سیاسی و تجاری با ازبکستان

یک هیئت بلند پایه از ازبکستان به ریاست اولوغ بیگ بیردی، والی سرخان دریای آن کشور روز جمعه وارد ولایت بلخ شد و محمد یوسف وفا، والی بلخ در دیدار با این هییت خواهان ایجاد روابط مستحکم سیاسی و تجاری بین دو کشور شد.

والی بلخ در این دیدار گفته است که ایجاد روابط مستحکم به نفع هردو کشور بوده و باعث رشد تجارت در منطقه می‌شود.

“مسئولین، تاجران و تمام افغان‌ها خواهان ایجاد روابط نیک در تمام عرصه‌ها هستیم، تا باشد که با کشور ازبکستان روابط نیک همسایگی داشته باشیم.”

والی بلخ ازهیئت ازبکستان خواست تا در بخش‌های مختلف، افغانستان را به عنوان یک کشور همسایه کمک و همکاری نماید.

“ما می‌خواهیم در بخش تعلیم و بخش‌های دیگر ازبکستان دولت  افغانستان را همکاری نماید.”

تجارت میان افغانستان و ازبکستان همه روزه از طریق خط آهن و وسایط باربری همه روزه به پیمانه وسیع صورت می‌گیرد.

برخی از تاجران افغان نیز خواهان ایجاد سهولت از سوی ازبکستان برای افغان‌ها شده و می گویند که آنان بعضی اوقات با مشکلات صدور ویزه ازبکستان روبه‌رو می‌شوند.

محبوب‌الله، یکی از تاجران افغان می‌گوید:”ما می‌خواهیم ازبکستان هم مانند دیگر کشورهای همسایه افغانستان، در صدور ویزه برای افغان‌ها سهولت‌هایی را ایجاد نماید تا ما بتوانیم با رفت و آمدهای آزادانه، به تجارت خود رونق دهیم.”

برخی از کارشناسان امور نیز ازبکستان را یکی از کشورهایی می‌دانند که در چند سال اخیر روابط نیک با مردم افغانستان داشته و تاکید دارند که روابط تجاری افغانستان وازبکستان باید گسترش یابد.

فرید احمد نورزی،  یکی از کارشناسان امور می گوید:”سفر اخیر هیئت ازبکستان یک گام مثبت است و با ایجاد روابط نیک بین دو کشور، افغانستان می‌تواند تبدیل به خط واصل کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی شود.”

گفتنی است که تجارت افغانستان و ازبکستان از طریق بندر حیرتان همه روزه به بیش از 300 کانتینر اموال تجاری می‌رسد که از این طریق کالا از کشورهای چین، قزاقستان، قرغیزستان، روسیه و کشورهای دیگر آسیایی نیز وارد افغانستان شده و از افغانستان به آن کشورها صادر می‌شود.

هیئت بلند پایه ازبکستان که شامل اولوغ بیگ بیرد، والی سرخان دریای ازبکستان، عصمت‌الله ایرگاشوف، نماینده رییس جمهور آن کشور در امور افغانستان و چند مقام بخش نظامی و ملکی آن کشور می‌باشند، روز جمعه (24 قوس) وارد ولایت بلخ گردید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA