ads

عدم آگاهی دلیل بی‌توجهی زنان به واکسین تیتانوس

هرچند مسئولان صحی تطبیق واکسین تیتانوس را برای زنان بسیار ضروری می‌دانند، اما شماری از زنان ودختران می‌گویند که در مورد این مرض و واکسین آن آگاهی ندارند. از نظر داکتران دختران و زنان باید از سنین 15 تا 45 سالگی در پنج دوره واکسین تیتانوس را تطبیق کنند تا از مبتلا شدن به این مرض در امان بمانند. به گفتۀ آنان، تیتانوس یک مرض خطرناک است که بیشتر زنان در معرض مبتلا به آن قرار می‌گیرند و در صورت بی‌توجهی حتی خطر مرگ را نیز در پی دارد.

هاجر جعفری
22 قوس 1402
عدم آگاهی دلیل بی‌توجهی زنان به واکسین تیتانوس

براساس معلومات مسئولان صحی، زنان و دختران باید از سنین 15  تا 45 سالگی واکسین تیتانوس شوند تا از مبتلا شدن آنان به مرض تیتانوس جلوگیری صورت گیرد.

اما شماری از دختران و زنان می‌گویند که به دلیل عدم آگاهی از این مرض و واکسین آن، تاکنون این واکسین را تطبیق نکرده‌اند.

شماری از دختران می‌گویندکه در مورد واکسین تیتانوس معلومات ندارند و به همین دلیل تاکنون آنرا نگرفته‌اند.

سمیه، یکی از باشند‌گان کابل می‌گوید:”قبلا که مکتب‌ها باز بود، تیم‌های تطبیق واکسین تیتانوس آنجا می‌آمدند، اما من می‌ترسیدم و واکسین نمی‌گرفتم. من فکر می‌کنم که این واکسین شاید آنقدر مهم نباشد.”

درعین حال مریم، با وجودی که تحصیل کرده است، اما می‌گوید که با واکسین تیتانوس هیچ آشنایی ندارد و تاکنون در مورد تطبیق یا عدم تطبیق آن از کسی معلومات نگرفته است.

“واکسین تیتانوس را نمی‌فهمم که چه است؟ اما که وقتی کودک بودم مادرم تمام دوره‌های واکسین را برایم تکمیل کرده است.”

با این حال برخی از داکتران می‌‌گویندکه تیتانوس یک مرض عفونی است که از طریق جراحت به بدن وارد شده و کرویات سفید خون را آسیب می‌زند.

به‌گفتۀ آنان، زنان به دلیل داشتن دوران قاعدگی بیشتر در معرض مبتلا به این بیماری قرار دارند.

داکتر نجوا فضل، متخصص امراض نسایی می‌گوید که واکسین تیتانوس بهترین شیوه جلوگیری از مبتلا شدن زنان به تیتانوس می‌باشد که باید در سنین 15 تا 45 سالگی در پنج دوره تزریق گردد.

وی در مورد اینکه چرا زنان بیشتر در معرض خطر مبتلا به تیتانوس استند، چنین می‌گوید:”به دلیل اینکه زنان بعد از رسیدن به بلوغ،  عادت ماهوار را تجربه می‌کنند و درین جریان هیموگلوبین، آهن، کلسیم و منرال‌های بدن آنان کاهش می‌یابد، سیستم ایمنی آنان ضعیف شده و در صورتی که حفظ‌الصحه را رعایت نکنند، با عفونت روبه‌رو شده و به تیتانوس مبتلا خواهند شد.”

او برای جلوگیری از مبتلا شدن زنان به تیتانوس و حفاظت از کودکان آنان بر تطبیق واکسین این بیماری تاکید دارد.

براساس معلومات داکتران، واکسین تیتانوس در پنج دوره تطبیق می‌گردد که دور دوم آن یک ماه بعد از دوز اول، دور سوم شش ماه بعد، دور چهارم یک سال بعد و دور پنجم آن یک سال بعد از دوز چهارم تزریق می‌گردد. 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA