ads

مجاهد: حقوق زنان در افغانستان تامین است

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی آنچه را که در نشست دوحه در مورد و ضعیت زنان افغان مطرح شده است، بی‌بنیاد خوانده و می‌گوید که حقوق زنان افغان تامین است و 23 درصد زنان در بدنه نظام فعالیت دارند. درعین حال، برخی از فعالان حقوق زن برگزاری نشست‌ها در مورد زنان افغان را، بدون اشتراک نماینده واقعی زنان از داخل کشور بی‌فایده می‌دانند.

صائمه کاکر
21 قوس 1402
مجاهد: حقوق زنان در افغانستان تامین است

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در گفت‌وگو با کلید می‌گوید که سازمان ملل متحد و نمایندگان کشورهای خارجی، در نشست‌هایی که در مورد افغانستان برگزار می‌کنند، مسئله بسته ماندن مکاتب و پوهنتون‌ها به‌روی دختران را به شکل پروپاگندا علیه امارت اسلامی استفاده کرده و بیشتر به مسایل منفی می پزدازند.

او می‌افزاید که امارت اسلامی طی دوسال دست‌آوردهای بزرگی داشته که جهان از آن چشم پوشی می‌کند و تمام تمرکز را برمسایل جزئی معطوف می‌دارد.

“از تحصیل دختران انکار صورت نگرفته، بالای طرح جدید آموزشی کار جریان دارد. حقوق زنان هم در کشور تامین است، درحال حاضر 23 درصد زنان در بدنه نظام به شکل حضوری فعالیت دارند و آنعده از زنانی که اجازه رفتن به دفاتر را ندارند هم معاش‌های شان داده می‌شود.”

 در همین حال، برخی از فعالان حقوق زن نشست دوحه را در مورد وضعیت زنان افغان بی‌فایده خوانده و می‌گویند که هیچ نماینده‌ای که واقعا از وضعیت کنونی زنان افغان بداند، در این نشست حضور نداشت.

حسنی رئوفی، فعال حقوق زن می‌گوید که نیاز است تا یک نماینده از زنان افغان در تشکیل نظام کشور وجود داشته باشد تا در نشست‌های جهانی که در مورد وضعیت زنان در افغانستان برگزار می‌شود اشتراک و صدای زنان افغان را بلند کند.

“ما همواره شاهد این بوده‌ایم که در نشست‌های مربوط به وضعیت زنان افغان، هیچ نماینده‌ای از زنان افغان حضور نمی‌یابد. جهان نمی‌تواند بنابر برداشت‌های خود، وضعیت زنان افغان را قضاوت کند. نیاز بود که در نشست دوحه از یک زن افغان که در کشور حضور دارد دعوت می‌شد.”

 ازسوی دیگر فاطمه نعیمی، دیگر فعال حقوق زن با دشوار خواندن شرایط زنان در کشور، می‌گوید:”اگر قرار است کنفرانس‌ها برای حل مشکلات زنان برگزار شود، باید یک نقطه عطفی برای وضعیت زنان در افغانستان به وجود بیاید و این امکان پذیر نیست، مگراینکه زمینه اشتراک زنان افغان در کنفرانس‌ها فراهم شود.”

این در حالی‌است که در نشست دو روزه دوحه، زیر نام “آینده مشرک” در مورد افغانستان، نمایندگان سازمان ملل متحد و نمایندگان برخی کشورها، وضعیت کنونی زنان در افغانستان وخیم خوانده شده است و بر تامین حقوق زنان افغان، به ویژه حق آموزش و کار آنان تاکید شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA