ads

امراض تنفسی جان بیش از دو هزار تن را گرفته است

سازمان صحی جهان می‌گوید که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون دو هزار و ۵۱۳ تن در افغانستان به دلیل امراض حاد تنفسی جان‌های شان را از دست داده‌اند. با این حال متخصصین صحی، آلودگی هوا  را دلیل عمده امراض تنفسی و تلفات ناشی از آن عنوان می‌کنند.

کلید
21 قوس 1402
امراض تنفسی جان بیش از دو هزار تن را گرفته است

همزمان با مطرح شدن نگرانی‌ها از تغییرات اقلیمی و تاثیرات منفی آن بر افغانستان، سازمان صحی جهان درتازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون دو هزار و ۵۱۳ تن در افغانستان به دلیل ابتلا به امراض حاد تنفسی جان‌های شان را از دست داده‌اند.

به گفتۀ این سازمان، در این مدت در مجموع یک میلیون و ۲۳۷ هزار و ۷۸۲ مورد ابتلا به امراض تنفسی گزارش شده که۶۱ درصد آن را کودکان زیر سن پنج سال و ۴۸ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که به باور متخصصین صحی با فرا رسیدن فصل زمستان، امراض تنفسی و موسمی بیشتر خواهد شد.

 به باور داکتر نجیب‌الله شیرزاد، متخصص بخش داخله یکی از دلایل متبلا شدن افراد به امراض تنفسی و تلفات ناشی از آن، آلودگی هوا می باشد.

“درچنین وضعیتی باید همه افراد جامعه به‌خصوص اطفال و افراد کهنسال که بیشتر از این ناحیه آسیب پذیر اند، باید در بیرون از خانه از ماسک استفاده کنند.”

اما برای جلوگیری از آلودگی هوا، نهادهای مسئول چه اقداماتی را روی دست گرفته‌اند و دلیل عمده آن چیست؟

انجینیرطوفان جبران، آمر تنظیم و کنترول آلودگی هوا و زباله‌ها در اداره ملی حفاظت از محیط زیست، فقر اقتصادی را یک دلیل عمده آلودگی هوا می داند.

” متاسفانه تعداد زیادی از خانواده در پایتخت به دلیل فقر اقتصادی برای گرم ساختن منازل شان از زغال سنگ، پلاستیک وچرم کهنه استفاده می کنند. این خود باعث آلودگی هوا می شود.

وی همچنان می‌گوید که برای کاهش آلودگی هوا در تمام حمام ها، بلند منزل ها و هوتل ها که در گذشته باعث آلودگی هوا می شدند، سیستم فلتردود نصب شده است.

 ” 13 چک پاینت در محلات مختلف شهرکابل به هدف توقف وسایل نقلیه دود زا ایجاد شده است. افزون براین همه، ایجاد کمربندهای سبز و قیرریزی سرک های فرعی بخشی از فعالیت ها به هدف جلوگیری از آلودگی هوا می باشد.

بر اساس گزارش‌ها، در شهر کابل بیش از هشتصد هزار عراده واسطه نقلیه در حال فعالیت اند و تعدادی این موترها مودل‌های کهنه و یا هم استهلاک شده اند، پس با چنین وضعیتی می توان از آلودگی هوا نجات یافت؟

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA