ads

برخی مبصرین سیاسی: نشست دوحه سبمولیک خواهد بود

در آستانه نشست دوحه که قرار است روز دوشنبه(20 قوس) برگزار شود، شماری از مبصرین سیاسی می‌گویند که این نشست نمی‌تواند مشکل آموزش و کار دختران و زنان افغان را حل کند. به گفتۀ آنان، این مشکل در داخل کشور ایجاد شده و و باید به گونۀ مستقیم با امارت اسلامی گفت‌وگو صورت گیرد. این درحالی است که آموزش و کار دختران و زنان افغان از موضوعات مهم نشست دوحه خوانده شده است.

کلید
19 قوس 1402
برخی مبصرین سیاسی: نشست دوحه سبمولیک خواهد بود

قرار است روز دوشنبه دوحه، میزبان نشست سازمان ملل متحد باشد که در آن در مورد افغانستان نیز بحث خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها، در این نشست رینا امیری نماینده ویژه ایالات متحده برای زنان و حقوق بشر در افغانستان، رنگینه حمیدی وزیر پیشین معارف و شمار دیگر از فعالان درمورد مشکلات دختران وزنان افغان به‌خصوص آموزش و کار آنان  گفت‌وگو خواهند کرد.

اما پرسش اینجاست که آیا این‌گونه نشست‌ها می‌تواند کلیدی برای حل مشکل موجود دختران و زنان در افغانستان باشد؟

داودخان شیراز، یکتن ازمبصرین سیاسی در پاسخ به این سوال می‌گوید:”عدم حضور نماینده امارت اسلامی در چنین نشست‌ها باعث می‌شود که هر قطعنامه و فیصله‌ای که صادر شود، جبنه عملی نداشته باشد و مشکل به‌جای خودش باقی بماند.”  

سید ابراهیم درویشان، یکی دیگر از مبصرین سیاسی به این نظر است که همانند نشست دوحه، چندین نشست دیگر نیز برگزارشده، اما این نشست‌ها نتیجه مطلوب و مثبت درقبال نداشته است.

“برای حل مشکل موجود که موضوع رفتن دختران به مکتب و پوهنتون‌ها است، اگر گفت‌وگوها با مقامات امارت اسلامی در داخل کشور صورت گیرد، نتایج آن مثبت خواهد بود.”

اینکه نظر امارت اسلامی در مورد این نشست چه است؟ ذبیح‌الله مجاهد در این مورد چنین پاسخ می‌دهد؟

” نشست دوحه یک نشست حکومتی نیست، بلکه یک فورم تحقیقی خواهد بود که اشتراک کنندگان آن روی موضوعات مختلف بحث می‌کنند. اما درمورد کار وتحصیل دختران باید بگویم که امارت اسلامی تلاش دارد تا موانع برداشته شود.”

بازماندن دختران و زنان افغان از آموزش و کار درحالی از موضوعات کلیدی و مورد بحث نشست دوحه خوانده می‌شود که با گذشت نزدیک به سه سال، تلاش‌های جامعه جهانی به هدف رفع این ممنوعیت‌ها نتیجه نداده و با گذشت هر روز دختران به آینده شان بیشتر از پیش ناامید می‌شوند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA