ads

تامین حقوق زنان افغان؛ محور بحث نشست سازمان ملل

قرار است سازمان ملل متحد در ماه دسامبر، در مورد وضعیت افغانستان نشستی را برگزار کند که براساس گزارش‌ها، محور بحث این نشست آموزش و تحصیل دختران خواهد بود. به باور کارشناسان، اگر امارت اسلامی به خواست‌های سازمان ملل متحد در رابطه به تامین حقوق زنان، به‌ویژه حق کار و تحصیل توجه نشان ندهد، تعامل جهان با افغانستان دشوارتر خواهد شد.

صائمه کاکر
6 قوس 1402
تامین حقوق زنان افغان؛ محور بحث نشست سازمان ملل
عکس از شبکه‌های اجتماعی

قرار است که در ماه دسمابر سال روان میلادی سازمان ملل متحد، نشستی را در مورد وضعیت افغانستان برگزار کند. بربنیاد گزارش‌ها، محور بحث این نشست تاکید بر تامین حقوق زنان، به‌ویژه حق کار و تحصیل ازسوی امارت اسلامی، عنوان شده است.

با این حال، برخی از کارشناسان به این باوراند که اگر امارت اسلامی، به خواست‌های سازمان ملل متحد در رابطه به تامین حقوق زنان و دختران، به‌ویژه حق کار و تحصیل توجه نکند، تعامل جهان با افغانستان دشوارتر خواهد شد.

به گفتۀ آنان، مذاکرات و بحث‌ها با امارت اسلامی زمانی مؤثر تمام خواهد شد که دوطرف به خواست‌های یکدیگر توجه نشان دهند.

محمد آصف افضل‌یار، کارشناس سیاسی می‌گوید:”سازمان ملل متحد ارگانی است که در سراسر جهان تاثیرات خود را دارد، اما در رابطه به و ضعیت افغانستان زمانی می‌تواند مؤثر واقع شود که در تعامل با امارت اسلامی بر حق آموزش و کار دختران و زنان توجه نشان دهد. تنها با شعار دادن ممکن نیست به نتیجه مطلوب رسید.”

 درعین حال، مطیع‌الله آرین‌پور، دیگر کارشناس سیاسی می‌گوید:”در این نشست و امثال آن نیاز است که دوطرف به خواست‌های یکدیگر توجه نشان دهند. خواست‌های امارت اسلامی از جمله به رسمیت شناخته شدن، دسترسی به کمک‌های جهانی، تجارت آزادانه وغیره است. در مقابل جامعه جهانی بر ایجاد حکومت همه‌شمول، مبارزه امارت اسلامی با تروریزم، مبارزه با مواد مخدر، تامین همه جانبه حقوق زنان و دختران تاکید دارد.”

بر اساس گزارش‌ها، مسئولان امارت اسلامی همواره گفته‌اند که مخالف آموزش دختران نبوده و با فراهم شدن زمینۀ مناسب، به تمام دختران اجازه آموزش و تحصیل داده خواهد شد.

این در حالی‌است که هیئت معاونت سازمان ملل متحد درافغانستان(یوناما) نیز در شبکه ایکس نوشته است که رزا اوتونبایوا، رییس این اداره طی دیدارش با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی در مورد تامین حقوق زنان، به‌ویژه حق کار و تحصیل بحث و تبادل نظر کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA