ads

فرارسیدن هفته آگاهی دهی در مورد انتی‌بیوتیک‌ها

از 18 تا 24 ماه نوامبر تحت عنوان هفته ‌آگاهی‌دهی در مورد استفاده از انتی بیوتیک‌ها، در سراسر جهان تجلیل می‌گردد. در افغانستان نیز برخی از داکتران بر عملی شدن کمپاین هفته آگاهی دهی در مورد استفاده از انتی بیوتیک‌ها تاکید کرده و می‌گویند که مردم به‌گونۀ خودسرانه از انتی بیوتیک‌ها برای تداوی امراض مختلف استفاده می‌کنند.

هاجر جعفری
28 عقرب 1402
فرارسیدن هفته آگاهی دهی در مورد انتی‌بیوتیک‌ها

از 18 تا 24 نوامبر هفتۀ جهانی آگاهی‌دهی در مورد  استفاده انتی بیوتیک‌ها است. هدف از این کمپاین آگاهی‌دهی مردم در مورد استفادۀ درست از این دواها می‌باشد.

در همین حال شماری از داکتران با تاکید بر عملی شدن این کمپاین در افغانستان، می‌گویند که استفاده از انتی بیوتیک‌ها، به‌خصوص بدون توصیۀ داکتران متخصص، احتمال مقاوم شدن برخی از میکروب‌ها را افزایش می‌دهد.

داکتر فریدالله عمری، یکتن از داکتران مؤظف در شفاخانه انتانی کابل تاکید دارد که انتی بیوتیک‌ها دواهای بسیار خطرناک است و نباید خودسرانه استفاده شود.

“اگر از انتی‌بیوتیک‌ها به گونۀ خود سرانه استفاده شود، اول اینکه روی اکثر ویروس‌ها تاثیر نداشته و باعث بهبودی وضعیت مریض نمی‌شود و دوم اینکه بعضی از انتان‌ها و میکروب‌ها زمانی‌که در معرض انتی بیوتیک قرار گیرد، مقاوم شده و خطرات جانبی بیشتر دارد.”

با این حال شماری از شهروندان می‌گویند که در بسیاری اوقات برای درمان بیماری‌ از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند.

ثریا، یکتن از باشندگان ولایت غزنی می‌گویدکه در اکثر موارد برای درمان مرض‌های مختلف بدون کدام مشورۀ داکتر از این دواها استفاده کرده است.

“وقتی به ریزش یا زکام مبتلا می‌شویم، از دواخانه پیچکاری سفتریاکسون و شربت‌های انتی‌بیوتیک می‌گیریم و شاید هم این دوا‌ها به صحت مضر باشد، ولی تاکنون خیلی توجه نکردیم. در مورد اضرار آن هم تاکنون برای ما آگاهی دهی نشده است.”

نه تنها در ولایات، بلکه در پایتخت که امکانات صحی هم بهتر است، برخی از شهروندان با مبتلا شدن به مرض‌های ویروسی، بدون مشوره داکتر از انتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند.

نوریه، یکتن از باشندگان کابل می‌گوید که در صورت مبتلا شدن به مرض‌های ویروسی، بدون تاخیر از دواخانه دواهای انتی بیوتیک گرفته و می‌خورد.  

“اگر به گلو دردی، دندان دردی، ریزش و از همین قبیل امراض دیگر مبتلا شویم، اکثرا از آموکسی‌سیلین استفاده می‌کنیم، چون تاثیرات سریع داشته و دسترسی به آن هم آسان است.”

گفتنی است سازمان جهانی صحت، به مناسبت هفته آگاهی دهی در مورد استفاده از انتی‌بیوتیک‌ها، اعلام کرده است که مقاومت ضد میکروبی زمانی پدیدار می‌گردد که بکتریا‌ها و ویروس‌ها به عوامل ضد میکروبی پاسخگو نباشد و در این صورت انتی بیوتیک‌ها و سایر عوامل ضد میکروبی، بی‌اثر می‌شوند و درمان عفونت‌ها دشوار یا غیرممکن می‌گردد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA