ads

سازمان ملل‌متحد نشست دیگری درمورد افغانستان برگزار می‌کند

قرار است سازمان ملل متحد نشستی را با حضور نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان و در مورد افغانستان برگزار کند. شماری از مبصرین سیاسی در مورد این نشست می‌گویند، تازمانی‌که جامعه جهانی و امارت اسلامی در برابر یکدیگر نرمش نشان ندهند، این نشست‌ها نمی‌تواند راه حل مشکلات موجود در افغانستان باشد.

کلید
28 عقرب 1402
سازمان ملل‌متحد نشست دیگری درمورد افغانستان برگزار می‌کند

استفان دوجاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل‌متحد در اظهارات تازه خود از برگزاری نشستی درباره افغانستان، در آینده نزدیک خبر داده است.

اگرچه این مقام ارشد سازمان ملل متحد از ارائه جزییات بیشتر در مورد این نشست، خودداری کرده است، اما براساس برخی گزارش‌ها، این نشست به نمایندگان کشورهای مختلف فرصت خواهد داد تا نظریات شان را در باره افغانستان مطرح کنند.

با این حال شماری از مبصرین سیاسی می‌گویند، تازمانی‌که جامعه جهانی و امارت اسلامی در برابر یکدیگر نرمش نشان ندهند، این نشست‌ها نمی‌تواند کلید حل مشکلات موجود در افغانستان باشد.

محمد هاشم قیام، یکتن ازمبصرین سیاسی درمورد می‌گوید:”نشست‌های دیگر که به هدف نزدیک سازی مواضع امارت اسلامی و جامعه جهانی برگزار گردید، چندان دستاوردی نداشت و دلیل آن تاکید دوطرف بر مواضع شان بود. اما بد نیست در مورد این نشست هم خوشبین باشیم.”

مقصود حسن زاده، دیگر مبصر سیاسی نیز به نتایج این گونه نشست‌ها چندان باور ندارد.

“جامعه جهانی از امارت اسلامی می‌خواهد که حقوق زنان را که شامل حق کار و آموزش است، رعایت کند. درحالی‌که پذیرفتن چنین خواستی برای امارت اسلامی قابل قبول نیست. پس نیاز است تا هر دوطرف درمقابل خواست‌های یکدیگر انعطاف پذیری نشان دهند.”

اما پاسخ امارت اسلامی در باره این نشست چیست؟

ذبیح‌الله مجاهد، سخگوی امارت اسلامی در صحبت با رادیو کلید چنین می‌گوید:”صحبت و یاهم اظهار نظر روی این نشست قبل از وقت است. زیرا ما معلومات نداریم که اجندای این نشست چه خواهد بود.”

پیش از این مقام‌های امارت اسلامی همواره تاکید کرده‌اندکه بدون حضور نماینده امارت اسلامی هرگونه نشستی درمورد افغانستان، نمی‌تواند مؤثریت داشته باشد.

 گفتنی است که سازمان ملل متحد در ماه می سال ۲۰۲۳  نیز نشستی را در باره افغانستان در دوحه برگزار کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA