ads

ارزگان در خط سرخ سوء تغذیه کودکان

مسئولان صحی در ولایت ارزگان می‌گویند که در شفاخانه ولایتی ترینکوت همه روزه صدها کودک مبتلا به سوء تغذیه مراجعه می‌کنند. این درحالی است که مقامات محلی در این ولایت از توزیع مواد مقوی برای 20 هزار زن در هرماه سخن می‌زنند. ازسوی دیگر مادرانی که کودکان شان به سوء تغذیه مبتلا هستند، می‌گویندکه به دلیل مشکلات اقتصادی، آنان برای کودکان شان خوراک لازم مهیا کرده نمی‌توانند.

احسان الله ولسمل و فایق یونسی
28 عقرب 1402
ارزگان در خط سرخ سوء تغذیه کودکان

وقتی خبری از مرکز تداوی سوء تغذیه شهر ترینکوت در مرکز ولایت ارزگان، خبری گرفته شود، دیده می‌شود که روزانه ده‌ها کودک مبتلا به سوء تغذیه به آنجا مراجعه می‌کنند.

سایره 31 ساله که طفل هفت ماهه‌ خود را به این مرکز آورده، می‌گوید که داکتران برایش گفته‌اند که طفلش به سوء تغذیه مبتلا است.

او می‌افزاید که به دلیل مشکلات اقتصادی، طفلش به سوء تغذیه مبتلا شده است.

“این طفل هفت ماهه است و برای بار دوم در این مرکز بستر می‌شود. وقتی که بستری می‌شود وضعیتش کمی بهتر می‌شود، اما وقتی او را  به خانه می‌بریم، وضعیتش دوباره خراب می‌شود.”

شمار زیادی از افرادی که کودکان شان به سوء تغذیه مبتلا هستند، دلیل آنرا مشکلات اقتصادی خانواده‌ها عنوان می‌کنند. آنان می‌گویندکه نمی‌توانند برای کودکان شان غذای مناسب فراهم کنند.

 شاه‌گل و گل پری، دو خانمی هستند که کودکان شان به سوء تغذیه مبتلا شده‌اند.

“اینجا به شفاخانه ولایتی آمده‌ایم تا کمک  بگیریم. مسئولان با ما کمک می‌کنند، وقتی شیرمادران کم می‌شود، اطفال به این وضعیت دچار می‌شوند و بدون مراجعه به شفاخانه تندرست نمی‌شوند. اما وقتی که آنها را به اینجا می‌آوریم، خوب می شوند.”

“بچه‌ام مریض بود، تب داشت، اینجا آنرا برای تداوی آورده‌ام، بدنش ضعیف شده بود و حالت سختی را سپری می‌کرد.”

با این حال داکتر محمدالله روحانی، رییس صحت عامه ولایت ارزگان می‌گویدکه در ارزگان شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه بیشتر از دیگر ولایت‌ها است.

“مطابق به ارقام جمع شده در سال 2022 حدود 22 هزار مادر مبتلا به سوء تغذیه وجود داشت که این آمار در مقایسه با نفوس ولایت ارزگان بسیار زیاد است. سوء تغذیه دلایل مختلف دارد مانند: عدم آگاهی عامه و مشکلات اقتصادی.”

 محمد اسماعیل ستانکزی، داکتر مسئول نهاد صحی پیشرفت، در ولایت ارزگان می‌گوید که در یک ماه در حدود 1 هزار و700 کودک متبلا به سوء تغذیه در این مؤسسه ثبت و راجستر شده است.

“در یک ماه گذشته ما 1 هزار و 756 کودک مبتلا به سوء تغذیه را راجستر و تداوی کرده‌ایم که 2995 تن آنها بستری شده اند و 29 هزار و 602 زن مبتلا به سوء تغذیه متوسط هم مواد غذایی دریافت کرده‌اند.”

داکترعبدالوارث، مسئول بخش اطفال شفاخانه ولایتی ترینکوت نیز از مادران می‌خواهدکه برای اطفال شان غدای مناسب فراهم سازند تا از مبتلا شدن آنان به سوء تغذیه جلوگیری گردد.

“به طور معمول در ولایت ارزگان موارد سوء تغذیه زیاد است و پیشنهاد ما به مادران این است که  شیر خود را برای اطفال شان  بدهند. اگر مشکلات اقتصادی دارند از غذاهای استفاده کنند که اطفال شان را از مبتلا شدن به سوء تغدیه، نجات دهد.”

براساس معلومات مسئولان شفاخانه ولایتی ترینکوت، روزانه از20 تا 25 کودک مبتلا به سوء تغذیه حاد به این شفاخانه آورده می‌شوند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA