ads

امارت اسلامی ادعای تازه دولت پاکستان را رد کرد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی اظهارات تازه ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان را بی‌اساس خوانده و رد کرد. وی می‌گویدکه اگر پاکستان هر ادعایی دارد باید در مورد آن اسناد ارائه دهد تا امارت اسلامی اقدام کند. سخنگوی وزارت خارجه پاکستان به تازگی مدعی شده که رویدادهای تروریستی در آن کشور، ازسوی عناصری انجام می‌شود که در افغانستان حضور دارند.

فایق یونسی
27 عقرب 1402
امارت اسلامی ادعای تازه دولت پاکستان را رد کرد

زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان یک بار دیگر مدعی شد که اسنادی از پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستانی(تی تی پی) در افغانستان در اختیار دارد و این معلومات را با مقامات امارت اسلامی در میان گذاشته است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان می‌افزایدکه اسلام‌آباد از مقامات دولت سرپرست افغانستان می‌خواهد که علیه تحریک طالبان پاکستانی(تی تی پی) در داخل افغانستان اقدام کند و پناهگاه‌های آنان را از بین ببرند.

از سوی دیگر مقامات امارت اسلامی می‌گویند که اگر دولت پاکستان شواهدی در مورد پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان در اختیار دارد، آنرا با امارت اسلامی در میان بگذارد تا امارت اسلامی علیه آن فورا اقدام کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در این مورد می‌گوید:”ما این ادعاها را رد می‌کنیم، زیرا این ادعاها تحقیقی نیستند. اگر اسنادی دارند به ما نشان دهندکه این افراد کی‌ها استند و در کجا هستند تا علیه آنها اقدام کنیم. این موضوعات در حد اتهام مطرح می‌شوند که متاسفانه فایده‌ای ندارد.”

برخی از تحلیلگران بر این باورند که اسلام آباد باید برای بهبود روابطش با کابل، از چنین ادعاهایی دست بردارد و گام‌های مثبتی برای تقویت روابط بردارد.

جنرال عبدالواحد طاقت، تحلیلگر امور نظامی می‌گویدکه دولت پاکستان در چند دهه گذشته سیاست چندجانبه‌ را درقبال افغانستان عملی کرده است.

“دولت پاکستان چهار روی دارد. یک چهره آن با انگلیس است. طرف دیگر با امریکا و چین و طرف دیگرش با اسرائیل. ما کدام چهره آنرا پاک کنیم. ما چگونه با آنها صحبت کنیم تا بارو کنند.”

شیردل پاسون، یکی دیگر از تحلیلگران مسائل سیاسی، می‌گویدکه آخرین اتهامات بی‌اساس پاکستان می‌تواند به روابط سیاسی اسلام آباد و کابل آسیب بیشتری وارد کند.

“اگر هر دو کشور اصل همسایگی را رعایت نکنند، طبیعی است که مستقیماً بر روابط آنها تأثیر می‎گذارد و روابط کنونی و آینده را آسیب می‌رساند. این اتهامات نه برای افغانستان خوب است و نه برای پاکستان.”

پیشتر انوارالحق کاکر، صدراعظم دولت موقت پاکستان گفته بود که درافغانستان حکومت قانونی وجود ندارد.

همچنان پیش از آن مقامات پاکستانی مدعی شده بودند که سلاح‌های باقی‌مانده از نیروهای امریکای و ناتو بدست تحریک طالبان پاکستانی افتاده و از آن‌ها علیه اسلام‌آباد استفاده می‌شود. اما این ادعاها مکررا از سوی امارت اسلامی رد شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA