ads

روز جهانی سینه بغل و افزایش مبتلایان این مرض در افغانستان

امروز 12 نوامبر، روز جهانی سینه بغل است. در چنین روزی مسئولان وزارت صحت عامه افغانستان از افزایش مرگ و میر کودکان دراثر ابتلا به این مرض خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که در سال جاری حدود 1.1 میلیون نفر در سراسر کشور به مرض سینه بغل مبتلا شده‌اند و تاکنون 2 هزار و 300 کودک از اثر آن جان‌های شان را از دست داده‌اند.

صایمه کاکر
21 عقرب 1402
روز جهانی سینه بغل و افزایش مبتلایان این مرض در افغانستان

امروز 12 نوامبر روز جهانی سینه بغل(نومونیا) است. مسئولان در وزارت صحت عامه افغانستان درچنین روزی از افزایش مبتلایان این بیماری خبرمی‌دهند.

براساس معلومات آنان، واقعات مرگ و میر افراد از اثر این بیماری نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است و بیشترین آمار جان‌باختگان را کودکان تشکیل می دهند.

به گفتۀ مسئولان این وزارت، در سال جاری حدود 1.1 میلیون واقعه ابتلا به سینه بغل در این وزارت ثبت شده و به تعداد 2هزار و 300 کودک از اثر این بیماری جان‌های شان را از دست داده‌اند.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید:”علت افزایش مبتلایان این مرض در سال جاری، حوادث طبیعی مانند سیلاب‌ها و تغییر اقلیم می‌باشد و همچنان شمار زیادی از مردم از کشورهای همسایه برگشته‌اند که در مسیر راه با این مرض مبتلا شده‌اند. شماری هم با تغییر موسم به سینه بغل مبتلا شده‌اند.”

به گفتۀ آقای زمان، وزارت صحت عامه برای جلوگیری از افزایش مرگ و میر کودکان دراثر سینه بغل، برنامه‌هایی را روی دست گرفته که در حدود 5هزار و 500 پرسونل صحی را به تداوی این مرض اختصاص داده است.

 در همین حال، برخی از داکتران مرض سینه بغل را یک مرض ساری و خطرناک خوانده و از خانواده‌ها می‌خواهند که از کودکان شان به شکل  درست مراقبت کنند تا از ابتلا شدن آنان به این مرض جلوگیری شود.

فریدالله عمری، متخصص امراض انتانی می گوید که مرض سینه بغل یک مرض ویروسی و ساری می‌باشد که بیشتر کودکان به این مرض مبتلا شده و در برخی موارد جان‌های شان را از دست می‌دهند.

“اکثر واقعات نزد کودکان، به‌خصوص کودکان پایینتر از پنج سال می‌باشد که منجر به مرگ و میر آنان نیز می‌شود. این مرض ساری بوده و نیاز است تا افراد هنگام مبتلا شدن به آن، در اسرع وقت به داکتر مراجعه کنند و از تداوی خودسرانه خودداری نمایند.”

 گفتنی است که 12 نوامبر در سال 2009 از سوی سازمان صحی جهان، به منظور درمان و جلوگیری از گسترش بیماری سینه بغل، به عنوان روز جهانی سینه بغل نامگذاری گردید. این سازمان امروز با نشر یک اعلامیه در مورد روز جهانی سینه بغل، گفته است که این مرض بزرگترین عامل مرگ و میر کودکان در جهان می‌باشد و عوامل آن ویروس‌ها، بکتریاها و فنجی‌ها می‌باشند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA