ads

بیش از 160 باب مکتب در کندز تعمیر ندارند

در بسیاری از ولسوالی‌ها و حتی در حومه شهر و در مرکز کندز،  مکتب‌هایی فعالیت دارند که تعمیر نداشته و دانش‌آموزان را در فضای باز جمع می‌کنند. شماری از دانش‌آموزانی که در فضای باز و زیر خیمه‌ها درس‌های شان را فرا می‌گیرند، می‌گویند که نه تنها مستقیما در معرض گرمی ویا سردی هوا قرار دارند، بلکه باکمبود معلم و مواد آموزشی نیز رو به‌رو می‌باشند. مسئولان ریاست معارف کندز نیز تایید می‌کنند که ۵۱۲ باب مکتب در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت وجود دارند که از این میان ۱۶۳  باب آن فاقد تعمیر هستند.

عتیق الله رحیمی
20 عقرب 1402
بیش از 160 باب مکتب در کندز تعمیر ندارند

نداشتن تعمیر و تشناب از مشکلات اساسی خیلی از مکتب‌ها در کندز می‌باشد که کودکان دانش‌آموز همواره از این ناحیه رنج می‌برند.

شماری از این دانش‌آموزان می‌گویند که در فضای باز، زیر خمیه‌ها و در معرض گرما ویا سرما مصروف آموزش هستند.

مکتب متوسطه عبدالمیر در منطقه ذاخیل کندز یکی از این مکتب‌ها است که در چند کیلومتری شهر کندز موقعیت دارد. شاگران این مکتب که در فضای باز درس می‌خوانند، می‌گویند که درس خواندن در این مکتب آنان را مجبور می‌سازد که رنج گرمی ویا سردی هوا را هم به جان بخرند.

مصطفی، یکی از شاگردان  این مکتب می‌گوید:”اینجا مشکلات زیاد است. وقتی باران ببارد ما نمی‌توانیم درس بخوانیم. در زمان گرمی هوا نیز بادپکه نداریم. از دولت می‌خواهیم که برای ما چوکی بیاورد و برای مکتب ما تعمیر بسازد.”

سمینه، یکی دیگر از شاگردان این مکتب می‌گوید که این مکتب‌ نه‌تنها تعمییر ندارد، بلکه شاگردان با کمبود کتاب، مواد درسی و معلم نیز روبه‌رو هستند.

“می‌خواهیم که تعمیر برای مکتب ما جور شود و کمبود معلم نداشته باشیم. روزانه چندین درس ما می‌ماند. باید معلمان زیاد شوند تا به تمام درس‌های ما رسیدگی کنند. جای ورزش هم نداریم، ساعت ورزش هدر می‌رود.”

درعین حال جمعه خان نوری، سرمعلم مکتب عبدالمیر می‌گوید که 13 سال از ایجاد این مکتب می‌گذرد، اما هنوز به مشکلات فراراه آن توجهی صورت نگرفته است.

“این مکتب توسط شش معلم، یک مدیر و یک سر معلم اداره می‌شود. بیش از هزار شاگرد داریم که در ۱۲ صنف تدریس می‌کنیم. شش معلم برای ما کفایت نمی‌کند. ما از مسئولان وزارت معارف می‌خواهیم که برای ما معلم استخدام کنند.”

بازمحمد، یکی از معلمان این مکتب نیز درد دل خود را از مشکلات این مکتب چنین بیان می‌کند:

“دانش‌آموزان در فضای باز ، زیر خیمه ویا در اتاق‌های غیر استندرد درس می‌خوانند. در گرمی تابستان بچه‌ها مریض می‌شوند. خواست ما این است که یکت تعمیر برای مکتب ما ساخته شود.”

اقدامات مردمی

 در برخی مناطق مردم اقدام به حل مشکلات مکتب‌ها در مناطق شان می‌کنند. چنانچه چندی  پیش شماری از باشندگان منطقه روستاق آباد در اطراف شهر کندز، به ارزش یک میلیون و ۲۰۰ هزار افغانی زمین خریداری کرده و به ریاست معارف سپردند تا برای شاگردان این منطقه مکتب ساخته شود.

نجیب الله، مدیر اجرائیه مکتب رستاق آباد می‌گوید:”مردم منطقه بسیار فقیرند، اما هر خانه از یک و نیم هزار تا دوهزار افغانی پرداختند که ۱۲ لک افغانی جمع شد. با این پول زمین خریداری و به مکتب هدیه شد تا روی آن تعمییر ساخته شود. اما هنوز کتابخانه، آب صحی و خیلی امکانات دیگر در مکتب وجود ندارد. از مسئولان امارت اسلامی می‌خواهیم که به مشکلات ما توجه کنند.”

پاسخ مسئولان

مسئولان ریاست معارف  کندز می‌گویندکه در کندز ۵۱۲ مکتب دخترانه و پسرانه وجود دارد که از این میان ۱۶۳ مکتب فاقد تعمیر هست و شاگردان آن در فضای باز درس می‌خوانند.

به گفتۀ آنان، در حال حاضر یکصدو پنجاویک هزار و ۱۲۹ شاگرد پسر تا صنف دوازدهم و هشتاد و یک هزار و ۲۷۸ شاگرد دختر تا صنف ششم، در این ولایت مصروف آموزش هستند.

مولوی اسماعیل ابواحمد، رییس معارف کندز می‌گوید که برخی از مکاتب تعمیر دارند، اما دیوار احاطه ندارند و برخی دیگر هم تنها دیوار احاطه دارند، ولی تعمیر ندارد.

به گفتۀ او،  در شماری از مکاتب آب صحی وجود ندارد و شماری هم میز و چوکی ندارند، اما شماری از مکاتب بازسازی شده اند.

“ما پلان داریم و بارها با مؤسسات صحبت و هماهنگی کردیم، آنان برای ما اطمینان دادند، ما اکنون ده مکتبی را که تخریب شده بودند، از بودجه عادی تحت بازسازی گرفته‌ایم. مشکلات مکتب‌هایی را که تعمیر ندارند یا احاطه ندارند، بارها با مسؤلان در مرکز در میان گذاشتیم و آنان هم وعده‌هایی به ما داده‌اند.”

رییس معارف کندز همچنان می‌گوید که مشکلاتی از گذشته نیز برای مکتب‌ها باقی مانده است و در زمینه کمبود معلم در برخی از مکاتب، تلاش می‌شود با تکمیل بست‌های معلمی این مشکل حل گردد.

گفتنی است که پیش از حاکمیت امارت اسلامی در بسیاری از ولسوالی‌ها و مناطق دوردست، به دلیل ناامنی به مکاتب توجهی صورت نمی‌گرفت.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA