ads

آغاز کار مقدماتی استخراج معدن آهن غوریان هرات

 کار مقدماتی معدن آهن ولسوالی غوریان ولایت هرات با حضور شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم و برخی از مسئولان محلی آغاز شد. به‌گفتۀ مسئولان وزارت معادن و پترولیم، این معدن  حدود یک‌هزار کیلومترمربع مساحت دارد و قرار است طی ۳۰ سال توسط  چهار شرکت داخلی و خارجی استخراج شود.

 رقیه حسینی
20 عقرب 1402
آغاز کار مقدماتی استخراج معدن آهن غوریان هرات

کارهای مقدماتی استخراج بخشی از بلاک‌های چهارگانه معدن آهن ولسوالی غوریان ولایت هرات با حضور شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن در این ولایت آغاز شده است.

به گفتۀ مسئولان وزارت معادن و پترولیم، این معدن حدود یک‌هزار کیلومترمربع مساحت دارد و قرار است حدود پنج میلیارد و570 میلیون دالر در این معدن سرمایه‌گذاری شود.

 شهاب‌الدین دلاور، سرپرست این وزارت می‌گوید که این معدن طی ۳۰ سال توسط  چهار شرکت داخلی و خارجی استخراج و کاملا در داخل کشور پروسس خواهد شد.

“در زمان جمهوریت دو و نیم فیصد از درآمد معدن‌های بزرگ به دولت تعلق می‌گرفت، اما ما که بحث کردیم، این یک فیصدی کم است و بلاخره تصمیم براین شد که سیزده فیصد از درآمد این معدن به امارت اسلامی‌ برسد.”

در همین حال مولانا نور احمد اسلام جار، والی هرات ضمن با اهمیت خواندن استخراج این معدن بر اقتصاد کشور، از سرمایه‌گذارن افغان‌ در خارج از کشور می‌خواهد که به کشور خودشان برگشته و سرمایه‌گذاری نمایند.

“سرمایه‌گذارانی که در بیرون ازکشور سرمایه‌های شان را به نوعی محبوس و منجمد کرده‌اند و فایده کم می‌بردارند، چون آنجا رقابت‌ها بسیار سخت است، ما برای‌ آنها وعده می‌دهیم که افغانستان از نظر امنیتی و از نظر سرمایه‌گذاری بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری است.”

او می‌افزاید که عواید بدست آمده از این معدن متعلق به تمام مردم افغانستان است و در پروژه‌های عام‌المنفعه در داخل کشور به مصرف خواهد رسید.

از سویی هم، مسئولان شرکت‌های استخراج کننده معدن آهن غوریان می‌گویند که با آغاز کار استخراج این معدن، زمینۀ کار برای هزاران تن مساعد خواهد شد.

 ضیاءالحق استانکزی، یکی از سهام‌داران شرکت استخراج کننده معدن آهن غوریان می‌گوید:”درهر بلاک این معدن زمینۀ کار برای یک تا پنج هزار نفر مساعد خواهد شد و مجموعا در چهار بلاکی که در ولسوالی غوریان است، بیست هزار نفر شامل کار خواهند شد.”

گفتنی است که قرارداد استخراج معدن آهن غوریان هرات به تاریخ نهم سنبله سال جاری با چهار شرکت داخلی و خارجی امضا شد که درکنار شرکت‌های داخلی، شرکت‌های خارجی از کشورهای ایران، ترکیه و انگلستان نیز در استخراج این معدن سهیم می‌شوند.

گفتنی است که قرار است پس از بررسی‌های مقدماتی طی سه تا پنج سال، روند استخراج آهن از این معدن نیز آغاز شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA