ads

برنامه شعر و داستان نویسی جوانان در زون غرب

برنامه رقابتی شعر و داستان نویسی تحت عنوان توسعه از دید جوانان، به همکاری مؤسسه آموزشی یاران شفاف و دفتر تیکا درمیان جوانان زون غرب برگزار شد. مسئولان برگزاری این برنامه می‌گویند که این رقابت به سه زبان: دری، پشتو و ترکی در میان 73 دختر و پسر و در دو بخش؛ شعر و داستان به گونۀ آنلاین برگزار شده است. در همین حال اشتراک کنندگان این رقابت از امارت اسلامی خواستار بازگشایی دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به‌روی دختران شدند.

 رقیه حسینی
17 عقرب 1402
برنامه شعر و داستان نویسی جوانان در زون غرب

رقابت شعر و داستان نویسی تحت عنوان توسعه از دید جوانان، به همکاری مؤسسه آموزشی یاران شفاف و دفتر تیکا، در هرات برگزار شد.

این رقابت به سه زبان: دری، پشتو و ترکی در میان 73 دختر و پسر، در دو بخش؛ شعر و داستان به گونۀ آنلاین برگزار شده است که از میان آثار ارسالی شش اثر به عنوان آثار برتر انتخاب و برنده جایزه شده است.

عرفات دنیز، مسئول دفتر تیکا در هرات و یکی از برگذارکنندگان این برنامه، هدف از برگزاری آنرا سوق‌دادن جوانان بسوی توسعه فردی و اجتماعی عنوان می‌کند.

“ما خواستیم که جوانان در مورد کشور و آینده شان نظر داشته باشند و خود را مجبور به خدمت‌گذاری به این سرزمین و جوانان بدانند. نظریات و تحقیقات عمیق است که برای ما امیدوار کننده بود.”

عبدالهادی قانع غوری، دیگر مسئول برگزاری این برنامه می‌گوید که در چنین برنامه‌ها، تلاش می‌شود که به جوانان، به ویژه دختران در شرایط کنونی انگیزه بخشیده شود.

“افغانستان به توسعه نیاز دارد و ما می‌خواهیم که توسعه را از ابعاد مختلف، به معرفی بگیریم؛ این‌که تمرکز جوانان بر پیشرفت کشور و پیشرفت خودشان باشد، چون جوانان قوه محرک هرجامعه هستند.”

در همین حال اشتراک کنند‌گان این رقابت با ابراز خرسندی از برگزاری این برنامه، از امارت اسلامی خواستار بازگشایی دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به‌روی دختران هستند.

فردینا محمودی، یکی از اشتراک کنندگان این برنامه می‌گوید که برگزاری چنین برنامه‌ها در شرایط کنونی می‌تواند موجب انگیزه جوانان برای پیشرفت شود.

“واقعا از لحاظ روحی در وضعیت خوبی قرار نداشتم، به‌خاطر بسته بودن پوهنتون‌‌ها و کورس‌ها به‌روی دختران، اما وقتی اعلان این مسابقه را دیدم، خیلی خوشحال شدم و انگیزه گرفتم که ایستاده شوم و به خودم گفتم که هنوز راه‌هایی است که تو می‌توانی پیشرفت کنی.”

عبدالرازق سرشار، دیگر اشتراک کننده این برنامه می‌گوید:”در شرایطی که جوانان انگیزه برای ادامه دادن فعالیت‌های فرهنگی ندارند و راه‌حل را در فرار می‌دانند، تشویق جوانان و برگزاری چنین برنامه‌ها، می‌تواند بر سهیم شدن جوانان در توسعه کشور نقش داشته باشد.”

این رقابت در حالی میان دختران و پسران زون غرب برگزار می‌گرددکه پس از رویکار آمدن امارت اسلامی در افغانستان، دختران به مرور زمان از رفتن به مکتب‌ها، پوهنتون‌ها و مراکز آموزشی ممنع شده‌اند.

هرچند مسئولان امارت اسلامی همواره تعلیق آموزش دختران را موقتی عنوان کرده و می‌گویندکه پس از فراهم شدن شرایط آموزش برای دختران، دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به‌روی آنان بازگشایی خواهد شد، اما با گذشت دو سال از رویکار آمدن امارت اسلامی هنوز از برطرف شدن موانع در این زمینه خبری نیست.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA