ads

امارت اسلامی: سفر ملا برادر به ایران پر دستاورد است‌

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی سفر ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزراء را که در رأس یک هیئت بلند پایه به آن کشور رفته است، پر دستاورد می‌خواند. به گفتۀ وی، تاکنون ایجاد سهولت‌ها در بخش صادارات و واردات افغانستان با ایران، وصل ایران به چین از راه ابریشم، وصل ایران به ازبکستان از طریق افغانستان و موارد دیگر از دستاوردهای مهم این سفر می‌باشد.

کلید
17 عقرب 1402
امارت اسلامی: سفر ملا برادر به ایران پر دستاورد است‌

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزراء روز شنبه هفته جاری در رأس یک هیئت بلند پایه امارت اسلامی به ایران رفت.

هدف از این سفر گفتگو درباره روابط دوجانبه، تجارت، ترانزیت، توسعه سهم افغانستان در بندر چابهار و جلب سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در کشور خوانده شده است.

با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در صحبت با رادیو کلید این سفر هیئت بلند پایه افغانستان به ایران را برای کشور پر از دستاورد می‌خواند.

“ایجاد سهولت‌ها در بخش صادرات و واردات افغانستان به ایران، وصل ایران به چین از راه ابریشم، وصل ایران به ازبکستان از طریق افغانستان، امتداد خط آهن از ایران تا کندهار، مبارزه مشترک با مواد مخدر، همکاری ایران در بخش کشت بدیل کوکنار برای دهاقین افغانستان و دوام فعالیت‌های گمرکی 24 ساعته با ایران، دستاورهای کلیدی این سفر بوده است.”

با این حال آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت وتجارت می‌گوید که یکی از هداف این سفر جلب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر ایران به افغانستان و درکنار آن ایجاد سهولت‌های لازم در بندرچابهار است.

“با این کار ما می‌توانیم در صورت بروز مشکلات در بندرکراچی، کالاهای تجاری خود را از طریق بندرچابهار به کشورهای منطقه وجهان انتقال دهیم.”

از سوی هم شماری از مبصرین سیاسی می‌گویندکه درکنار مسایل اقتصادی، از مقام‌های ایرانی خواسته شود که مهاجران افغان در ایران مورد آزار و شکنجه قرارنگیرند.

سید مصطفی مرتضوی، استاد پوهنتون کابل در مورد می‌گوید:”ایجاد فضای تنگ برای مهاجران افغان درکشورهای همسایه مانند ایران، یک مشکل جدی است. مهاجران افغان در این کشور تحت عناوین مختلف مورد آزار و اذیت پولیس قرار می‌گیرند. بناء باید با جانب ایران در این خصوص نیز به‌گونۀ جدی صحبت شود.”

در حالی از سفر هیئت بلند پایه امارت اسلامی به ایران و دستاوردهای این سفر خبر داده می‌شود که براساس معلومات وزارت صنعت و تجارت، میزان تجارت میان تهران وکابل هرسال به دو میلیارد دالر می‌رسد.

همچنان، تعداد مهاجران افغان که در ایران بسر می‌برند‌، بیش از سه میلیون نفر تخمین شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA