ads

مهاجرین برگشته از پاکستان سرپناه وکار می‌خواهند

مهاجرینی که از طریق اسپین بولدک کندهار به کشور بازگشته اند می گویند که باید برای آنها سرپناه و فرصت های کاری فراهم شود.

فایق یونیسی
11 عقرب 1402
مهاجرین برگشته از پاکستان سرپناه وکار می‌خواهند

  سیدالله که به تازگی از پاکستان برگشته است، می گوید که 20 سال را در مهاجرت گذرانده است، اما به دلیل خشونت‌های اخیر از سوی نیروهای پاکستانی به کشور بازگشته است.

او می گوید، از بازگشت به کشور خود خوشحال است، اما مشکل این است که نه سرپناهی دارد و نه فرصت کاری برایش فراهم است.

“خیلی خوشحالم که به وطنم آمدم. ما 20 سال است که ظلم پاکستان را تحمل کرده ایم. بیش از این دیگر تحمل آن را نداشتیم. اکنون در وطن ما آرامش است، اگر سرپناهی پیدا کنیم و فرصت کار برای ما فراهم شود خوشحال می شویم.”

نقیب احمد همچنان یکتن از مهاجرین بازگشته است، او می گوید که پنج سال را به عنوان مهاجر در پاکستان گذرانده و امیدوار بود که درآنجا کار وبار تجارتی ایجاد کند، اما درآنجا زندگی آرامی نداشت.

او می‌گوید که هر روز از سوی پولیس پاکستان مورد آزار و اذیت قرار می گرفت، آنها از وی پول می‌گرفتند، بنابراین تصمیم گرفت که به کشورش بازگردد.

ما دیگر تحمل ظلم روزمره آنها را نداشتیم، به وطن خود آمدیم، اینجا تر باشد یاخشک یک لقمه روزی حلال از خداوند می خواهیم، از امارت اسلامی می خواهیم که برای ما فرصت کاری فراهم کند.”

با این حال، مومن آغا معاون ریاست امور مهاجرین وعودت کننده گان کندهار می گوید که در یک سال گذشته، بیش از 8 هزار مهاجر از طریق اسپین بولدک به کشور بازگشته اند.

وی می افزاید که از میان این مهاجرین 162 خانواده متعلق به افغان های بوده اند که  شب ها را در بازداشت نیروهای پاکستانی سپری کرده و سپس به افغانستان فرستاده شده اند.

به گفته وی، 1238 تن از زندانیان انفرادی بودند که در پاکستان دستگیر و سپس به امارت اسلامی تحویل داده شدند.

مومن آغا می گوید که آنها بسیاری از این مهاجرین را برای دریافت کمک به نهادهای اداره مهاجرت بین المللی ( IOM) ودیگر نهادها معرفی کرده اند.

“6238 مهاجر از مهاجرین باز گشت کننده در سال گذشته به اداره مهاجرت سازمان ملل متحد و 370 مهاجر را به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل معرفی کردیم تا در زمینه های مختلف به این افراد کمک صورت گیرد.

وی در مورد شمار مهاجرین عودت کننده امسال و اینکه به چه تعداد از طریق اسپین بولدک به کشور برگشته اند، معلومات ارائه نکرد، اما می گوید که تلاش می کند تا با همکاری نهادهای کمک رسان برای مهاجرین بازگشته سرپناه و زمینه کار فراهم کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA