ads

پاسخ امارت اسلامی به نگرانی‌های مربوط به وضعیت اقتصادی

هرچند نمایندگان ویژه شماری از کشورها و اتحاديه اروپا برای افغانستان، نگرانی‌های شان را در مورد وضعیت بشری و اقتصادی در افغانستان ابراز می‌کنند، اما مقامات امارت اسلامی از تلاش‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم سخن می‌زنند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی درصحبت با رادیو کلید می‌گویدکه کار روی منابع اقتصادی کشور آغاز شده است.

کلید
10 عقرب 1402
پاسخ امارت اسلامی به نگرانی‌های مربوط به وضعیت اقتصادی

نمایندگان اتحادیه اروپا و کشورهای كانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، جاپان، ناروی، بريتانيا و امريكا وضعیت اقتصادی افغانستان را وخیم توصیف کرده و اعلام کرده‌اند که بيش از 29 ميليون افغان با وضعيت بد اقتصادي و بشری روبرو بوده و نیاز به كمك‌هاي فوری دارند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی باآنکه مشکلات اقتصادی مردم را می‌پذیرد، اما می‌گوید که  با آمدن امارت اسلامی کار روی منابع اقتصادی کشور آغاز شده است.

“با حاکمیت نظام کنونی کارهای بنیادی دربخش معادن، زراعت، صحت، تجارت و بازسازی آغاز شده است. هم اکنون کارروی کانال قوش‌تپه، استخراج نفت، آهن، طلا و ده‌ها معادن دیگر در کشور آغاز شده و این باعث خواهد شد تا هزاران  تن صاحب کار شوند.”

از سوی دیگر شماری از مبصرین اقتصادی می‌گویندکه برای مبارزه با مشکلات اقتصادی در کشور، باید هم جامعه جهانی و هم امارت اسلامی به مسئولیت‌های خود رسیدگی کنند.

محب‌الله شریف، یکتن از مبصرین اقتصادی درمورد می‌گوید:”در چنین وضعیت که افغانستان شاهد موجی از اخراج مهاجران از پاکستان است. جامعه جهانی و امارت اسلامی باید برای جلوگیری از بدترشدن وضعیت اقتصادی مردم، دست به کار شوند.”

عبدالجبار صافی، دیگر مبصر اقتصادی جامعه جهانی را مسئول چنین وضعیت ‌دانسته و می‌گوید:”کمک‌هایی را که تاکنون جامعه جهانی به افغان‌ها کرده است، تنها منحصر به چند قلم مواد غذایی بوده، درحالی‌که برای بیرون رفت از وضعیت بد اقتصادی، نیاز به کارهای بنیادی است و باید برای مردم فرصت‌های کاری فراهم می‌شد.”

درحالی از وضعیت بد اقتصادی افغان‌ها خبر داده می‌شود که از ماه اگست 2021 به این سو، کشورهای غربی و سازمان‌های کمک رسان بین‌المللی در مجموع 6.3 میلیارد دالر را به افغانستان کمک کرده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA