ads

کندهار؛ از صد خانه ده ‌خانه آب آشامیدنی صحی دارند

از80 هزارخانواده در کندهار، تنها 9 هزار خانواده به آب آشامیدنی دسترسی دارند و در این اواخر شکایت‌ باشند‌گان این ولایت از عدم دسترسی به آب صحی افزایش یافته است. درهمین حال مسئولان آب‌رسانی در ولایت کندهار، کمبود امکانات را دلیل این مشکل خوانده و می‌گویند که در سه ماه آینده، برای هفت هزار خانواده دیگر نیز آب آشامیدنی صحی فراهم خواهد شد.

بخت محمد ریحان و جمشید مجددی
8 عقرب 1402
کندهار؛ از صد خانه ده ‌خانه آب آشامیدنی صحی دارند

شمار زیادی از خانواده‌ها در نقاط مختلف شهر کندهار بشمول ناحیه‌ نهم، با کمبود آب آشامیدنی مواجه‌اند. آنان می‌گویند که با پایین رفتن سطح آب‌ زیرزمینی، آب چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق در بیشتر خانه‌ها کاهش یافته و یا هم خشک شده است و مردم آب مورد نیاز شان را خریداری می‌کنند.

اما صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) در ناحیه نهم و یک نهاد خیریه در ناحیه دوازدهم شهر کندهار، توانسته‌اند که برای مردم آب آشامیدنی فراهم سازند.

این کار نیز کوتاه‌مدت است و در بیشتر موارد به دلیل نبود بودجه، باشند‌گان این مناطق ماه‌ها به آب آشامیدنی دسترسی پیدا نمی‌کنند.

عزت‌الله یوسفی؛ مسئول این نهاد خیریه می‌گوید، با استفاده از پول‌های که افغان‌های مقیم خارج کشور می‌فرستند، برای مردم آب آشامیدنی فراهم می‌شود.

” افغان‌های مقیم خارج با ما کمک می‌کنند و ما همه‌روزه، در زمینۀ فراهم‌سازی آب صحی برای مردم کوشش می‌کنیم، اما باز هم بعضی اوقات با کمبود بودجه مواجه می‌شویم.”

ناحیه‌های نهم، دوازدهم، سیزدهم و پانزدهم کندهار، مناطقی استند که سطح آب‌های زیر زمینی در آن جاها پایین رفته است و مردم با کمبود آب مواجه ‌اند.

مرتضی، باشنده‌ ناحیه‌ نهم می‌گوید، به دلیل نبود آب با مشکلات زیادی مواجه‌ است. او از حکومت می‌خواهد که برای حل این مشکل اقدام کند.

“در مناطق اطراف ما مردم با کمبود جدی آب مواجه اند، آنها از جاهای بسیار دور آب می‌آورند.”

بیشتر کسانی‌ که وضعیت اقتصادی شان خوب است، از تانکرها آب خریداری می‌کنند، اما آنان هم شکایت دارند که با پایین رفتن سطح آب، قیمت تانکرهای آب بلند رفته است.

حاجی عبدالسلام، دیگر باشنده کندهار می‌گوید که قیمت یک تانکر آب که مشکل شان را برای یک هفته حل می‌کند، یک هزار و 400 افغانی است.

“ما در خانه 42 نفر هستیم، به خاطر آب با مشکلات زیادی مواجه هستیم. من هر هفته یک تانکر آب را می‌خواهم که قیمت آن یک هزار و 400 افغانی است، اما توان تانکر دومی را ندارم.”

عبیدالله، باشنده منطقه فامیلی‌های ناحیه‌ دوازدهم شهر کندهار می‌گوید، منطقه او خشک است و در بیشتر موارد کسانی که به آب صحی دسترسی ندارند، آب را از جاهای دور می‌آورند.

“این مردم تقریبا 90 درصد با کمبود آب مواجه اند، بیشتر چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق خشک شده‌اند. از سویی هم آنان پول برای بیرون کشیدن آب از چاه ندارند تا یک تانکر را خریداری کنند.”

بر اساس آمارهای اداره آب‌رسانی کندهار، از مجموع حدود 80 هزار خانواده در این شهر، تنها 9 هزار خانواده به آب آشامیدنی دسترسی دارند و این اداره در نظر دارد که برای هفت هزار خانواده دیگر نیز آب آشامیدنی فراهم سازد.

ملا باچا یوسف، رییس آب‌رسانی کندهار می‌گویدکه به‌دلیل کمبود امکانات و بزرگی شهر، این اداره در ارائه خدمات با مشکل مواجه شده است.

“درحال حاضر تقریبا برای 9 هزار خانه آب می‌دهیم. همین اکنون در برخی مناطق کار جریان دارد، در مناطق مختلف شهر چاه‌های بزرگ حفر کرده‌ایم و به زودی به دیگر خانه‌ها هم آب می‌رسد.”

گفتنی‌است که سطح آب در برخی مناطق شهر کندهار، به 180 متر رسیده است که در یک سال گذشته، 19 متر پایین رفته است.

اخیرا رهبر امارت اسلامی، فرمانی صادر کرد که براساس آن باید در ولسوالی‌های دورافتاده‌ ولایت کندهار، 50 چاه عمیق حفر گردد تا مشکل کمبود آب آشامیدنی در این ولایت، به‌گونۀ دایمی حل گردد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA