ads

خوشبینی‌ها در مورد سفر امیر خان متقی به ترکیه

برخی از مبصرین سیاسی با ابراز خوشبینی به سفر امیرخان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه به ترکیه، تاکید دارند که وی باید در این سفر با افغان‌های مقیم آن کشور، به‌خصوص با چهره‌های سیاسی نیز دیدار کند. از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی هدف این سفر را بازدید از سفارت و قونسلگری افغانسان در ترکیه و دیدار  با تاجران، مقام‌های دولتی، عالمان دینی، نمایندگان مؤسسه‌های خیریه و شرکت‌های تجاری ترکیه خوانده است.

کلید
7 عقرب 1402
خوشبینی‌ها در مورد سفر امیر خان متقی به ترکیه

درحالیکه تحریم‌های سیاسی و اقتصادی از سوی جامعه جهانی بر امارت اسلامی ادامه دارد، امیر خان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه امارت اسلامی به ترکیه سفر کرده است.

شماری از مبصرین این سفر امیرخان متقی را در راستای تعامل سیاسی با دیگر کشورها مؤثر می‌دانند.

آنان در عین حال تاکید دارند که سرپرست وزارت امورخارجه باید در این سفر با افغان‌های مقیم آن کشور، به‌خصوص با چهره‌های سیاسی نیز دیدار کند.

سید اکبر آغا یکی از مبصرین سیاسی می‌گوید:”با این افراد[چهره‌های سیاسی] باید از نزدیک دیدار شود و خواست‌های مشروع آنان پذیرفته شود و از آنچه که در افغانستان می‌گذرد، مقام‌های ترکیه را نیز آگاه سازد.”

با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی هدف سفر امیر خان متقی به ترکیه را چنین توضیح می‌دهد:”قرار است سرپرست وزارت امورخارجه دراین سفر از سفارت و قونسلگری افغانسان در ترکیه دیدار و در کنار آن با تاجران، مقام‌های دولتی، عالمان دینی، نمایندگان مؤسسه‌های خیریه و شرکت‌های تجاری در ترکیه دیدار داشته باشد.”

به گفته مجاهد این گونه سفرها در راستای تعامل سیاسی امارت اسلامی با جهان به‌خصوص با کشورهای منطقه مفید واقع می‌شود.

” در این سفر ها از نزدیک با کشورها تعامل صورت می‌گیرد، مشکلات حل می‌شود و بدبینی‌هایی اگر وجود داشته باشد نیز از میان برداشته می‌شود.”

این سفر سرپرست وزارت خارجه به ترکیه درحالی صورت می‌گیرد که با گذشت بیش از دوسال هیچ کشوری، بشمول ترکیه امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته است. اما شماری از کشورها روابط نزدیک با افغانستان دارد و سفارت‌های شان در کابل فعال است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA