ads

برنامه سازمان ملل برای کاهش میزان مرگ و میر مادران افغان

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) از راه‌اندازی برنامه‌های آموزش قابلگی برای زنان در روستاها و مناطق دوردست افغانستان خبر می‌دهد. این نهاد سازمان ملل متحد هدف از راه اندازی این برنامه‌ها را جلوگیری از افزایش مرگ و میر مادران و کودکان، هنگام ولادت زنان گفته است. برخی از داکتران و نیز شهروندان با استقبال از این برنامه‌ها، خواستار ادامۀ آن در سراسر کشور می‌باشند.

صایمه کاکر
6 عقرب 1402
برنامه سازمان ملل برای کاهش میزان مرگ و میر مادران افغان

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در شبکه ایکس اعلام کرده است تعداد 80 زن را روستاها و مناطق دوردست افغانستان شامل برنامه آموزشی کرده تا آنان قابلگی را فراگیرند.

این نهاد  هدف از راه اندازی این برنامه را جلوگیری از مرگ و میر مادران و کودکان هنگام ولادت زنان و همچنان فراهم کردن زمینۀ آموزش برای زنان در مناطق دوردست عنوان کرده است.

این نهاد افزوده که قرار است این برنامه تا سال آینده در چندین ولایت کشور گسترش یابد.

در همین حال، برخی از داکتران این برنامه را یک زمینۀ خوب آموزش برای زنان دانسته و می‌گویند که بهتر است چنین برنامه‌ها در سراسر کشور به شکل دوامدار راه‌اندازی شود.

خدیجه کامران، متخصص نسایی- ولادی می‌گوید:”راه اندازی تریننگ‌های قابلگی برای زنان در مناطق دوردست، یک اقدام نیک می‌باشد. نیاز است تا کارهای عملی بیشتر برای زنان صورت گیرد. همچنان بهتر است که نهادهای خیریه برنامه‌های آموزشی را در سراسر کشور راه‌اندازی کنند.”

درعین حال دیانا عزیزی، مؤظف در یک شفاخانه نسایی- ولادی خصوصی در این مورد می‌گوید:”تریننگ‌های آموزش قابلگی یکی از نیاز های زنان، به‌خصوص زنان روستایی می‌باشد، چون مرگ و میر مادران در هنگام زایمان بیشتر مربوط به مناطق دوردست است.”

با این حال برخی از شهروندان نیز راه‌اندازی چنین برنامه‌ها را یک فرصت طلایی برای زنان می‌دانند.

کاینات موسوی، باشنده شهر کابل می گوید:”زنان در شرایط فعلی در هر عرصه با مشکلات روبه‌رو استند و چنین برنامه‌ها یک فرصت خوب اشتغال برای آنان می باشد.”  

 گفتنی است که دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد(اوچا)، در گزارش‌های خود گفته است که افغانستان بیشترین آمار مرگ و میر زنان در هنگام ولادت را در سطح جهان دارد.

براساس معلومات این نهاد، از هر 100 هزار مادر 699 تن آنان در هنگام ولادت جان‌های شان را ازدست می‌دهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA