ads

انتقاد شهروندان از بازار غیر معیاری افغانستان در روزجهانی استندرد

چهاردهم اکتوبر روز جهانی استندرد است، اما شماری از شهروندان افغانستان در چنین روزی از عرضه مواد بی‌کیفیت و غیر معیاری در بازار شکایت دارند. آنان برخی از تولیدات داخلی و اجناس وارداتی از خارج کشور را  بی‌کفیت خوانده و می‌افزایند که نرخ این مواد هم در مناطق مختلف متفاوت است.

صائمه کاکر  
22 میزان 1402
انتقاد شهروندان از بازار غیر معیاری افغانستان در روزجهانی استندرد

 بیست و دوم میزان برابر است با 14 اکتوبر(روز جهانی استندرد). در چنین روزی شماری از شهروندان از غیر استندرد(غر معیاری) بودن مواد و اجناس در بازار شکایت دارند.

آنان می‌گویند که هم محصولات خارجی که از دیگر کشورها وارد افغانستان می‌شود و هم برخی از تولیدات داخلی ازکیفیت پایین برخوردار بوده و قیمت شان نیز در مناطق مختلف تفاوت دارد.

  زینب نوابی، باشنده ولایت  بلخ می‌گویدکه تاجران نباید تنها به فکر مفاد باشند، بلکه مفاد مردم و مشکلات آنان را نیز در نظر بگیرند.

“موادی در در بازار به فروش می‌رسد که غیر معیاری بوده و با هیچ استندرد جهانی قابل مقایسه نیست. همچنان محصولات اصلی از کشورهای دیگر هم وارد نمی‌شود. خیلی از اجناس تاریخ گذشته را دوباره برچسپ زده و به فروش می‌رسانند.”

ذکیه باشنده شهر کابل از کیفیت پایین و تقلبی بودن برخی اجناس در بازار آنلاین شکایت دارد. او می‌گوید:” لوازم آرایشی، صحی و بعضی کالاهای دیگر تجارتی در بازار با تبلیغ زیاد و با قیمت بالا به‌فروش می‌رسد، اما زمانی‌که خریداری می‌کنیم بسیار بی‌کیفیت می‌باشد.”

رفیع‌الله، باشنده شهر کابل از نبود نرخ ثابت و واقعی اجناس در بازار شکایت دارد، او می‌گوید:”نرخ مواد و محصولات در بازار، نظر به موقعیت فروشگاه‌ها متفاوت است. به‌طور مثال: لباسی را که از یک جا خریداری می‌کنیم، همان لباس درجای دیگر به‌عنوان لباس ترکی یا ایرانی، با قیمت بالا به فروش می‌رسد.”

از سوی دیگر برخی از کارشناسان اقتصادی حکومت را مسئول رسیدگی به وضعیت بازار دانسته و می‌گویندکه به هر میزانی که مواد باکیفیت در بازار عرضه شود، به همان اندازه تاثیر مثبت برتجارت و اقتصاد کشور وارد خواهد شد.

ظاهر حلیمی، کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید:”حکومت آن طوری که باید، به کیفیت مواد توجه نکرده و لازم است تا کمیتۀ ملی استندرد تمام کالاهایی را که در کشور تولید می‌شود و همچنان از خارج وارد می‌شود، تحت نظارت قرار دهد تا کالاهای معیاری و استندرد به بازار عرضه شود.”

با این حال، مسئولان اداره ملی استندرد می‌گویندکه حکومت برای جلوگیری از وارد شدن مواد بی‌کیفیت به کشور، مبارزه جدی را آغاز کرده و نظارت کامل بر روند تولید محصولات نیز صورت می‌گیرد.

عاشق‌الله وزیری، سحنگوی اداره ملی استندرد افغانستان می‌گوید:”اداره ملی استندرد به تمام هموطنان اطمینان می‌دهدکه در عرصه تولید و عرضه مواد به بازار، تلاش‌های لازم صورت می‌گیرد و نسبت به گذشته تغییراتی هم آمده است.”

وزیری از تاجران می‌خواهدکه در این عرصه توجه بیشتر کرده و مواد بی‌کیفیت را تولید و وارد نکنند.

شکایت شهروندان این است که در دیگر کشورها به کیفیت اجناس و قیمت آن از سوی مسئولان توجه جدی صورت می‌گیرد، اما در بازار افغانستان اجناس بی‌کیفیت با قیمت بلند به فروش می‌رسد.

گفتنی است که چهاردهم اکتوبر در سال 1947 ازسوی سران نهادهای استندرد 25 کشور جهان، به عنوان روز جهانی استندرد نامگذاری شد و در این روز سازمان جهانی استندرد نیز تشکیل گردید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA