ads

حاصلات پنبه در بلخ افزایش اما قیمت آن کاهش یافته است

در حالی‌که حاصلات پنبه در ولایت بلخ، نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است، اما کاهش قیمت آن باعث نگرانی دهقانان شده است.
دهقانان می‌گویند که به‌دلیل کاهش قیمت پنبه، نتوانسته‌اند که پول مصرف شده در کشت آن‌را نیز به‌دست بیآورند.

عبداللطیف سهاک
23 سنبله 1402
حاصلات پنبه در بلخ افزایش اما قیمت آن کاهش یافته است

خیرالدین، یک تن از دهقانان در ولایت بلخ می‌گوید:” پخته در سال‌های گذشته، بیش از بیست هزار افغانی بود، اما امسال قیمت‌ها کاهش یافته است، باید قیمت‌ها بلند برود تا دهقانان فایده به‌دست بیآورند.”

در هین حال، عطاءالله یک دهقان دیگر در ولایت بلخ، می‌گوید که حاصلات پنبه در این ولایت، افزایش یافته است.

او افزود:” حاصلات پنبه نسبت به سال گذشته بسیار خوب است، سال گذشته من از یک جریب زمین یک بخار (16) سیر حاصل به دست آوردم، اما امسال بته‌های پنبه خوب بار گرفته است.”

از سویی هم، نبود کود کیمیاوی و تخم‌های اصلاح شده، از دیگر مشکلاتی‌ست که دهقانان در ولایت بلخ، با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

نورمحمد؛ معاون اتحادیه پنبه‌فروشان ولایت بلخ می‌گوید که باید برای دهقانان، تخم‌های اصلاح شده و کود کیمیاوی توزیع گردد و در زمینه بازاریابی به محصولات شان نیز همکاری شود.

نور محمد گفت:” تخم اصلاح شده باید تهیه شود تا برای دهقانان توزیع کنیم، همچنان مشکلات کود کیمیاوی داریم و ما از ازبکستان کود خریداری می‌کنیم که قمیت آن یک هزار و 600 افغانی است.”

با این حال، مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری بلخ، افزایش حاصلات پنبه را یکی از دلایل کاهش قیمت آن می‌خوانند.

محمد حسین عظیمی؛ مدیر عمومی ترویج این ریاست می‌گوید که تلاش‌ها جریان دارد تا علاوه‌بر کشورهای همسایه، زمینه صادرات پنبه افغانستان به دیگر کشورها نیز فراهم شود.

عظیمی گفت:” بر اساس گزارش‌های که از ولسوالی‌ها برای ما رسیده است، سال جاری در ولایت بلخ، 28 هزار هکتار زمین پنبه کشت شده و ساحات کشت آن افزایش یافته است.”

گفتنی‌ست که در حال حاضر، پنبه افغانستان تنها به پاکستان صادر می‌شود.

دهقانان، از مقام‌ها می‌خواهند که زمینه صادرات آن به کشورهای دیگر را نیز فراهم سازد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA