ads

امارت اسلامی گزارش بانک جهانی را تایید کرد

بانک جهانی در گزارش تازه خود وضیعت اقتصادی افغانستان را بهتر توصیف کرده است. کاهش نرخ تورم، افزایش در تولیدات مواد غذایی، افزایش ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی، کاهش قیمت مواد غذایی و غیرخوراکی و ایجاد سهولت‌ها در سیستم بانکی از جمله مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده است. درعین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با تایید این گزارش می‌گویدکه حکومت در تلاش است تا برای بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان، گام های بیشتر و مؤثرتری بردارد.

کلید
12 سنبله 1402
امارت اسلامی گزارش بانک جهانی را تایید کرد

کاهش نرخ تورم، افزایش تولیدات مواد غذایی، افزایش ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی، کاهش قیمت مواد خوراکی و غیرخوراکی و ایجاد سهولت‌ها در سیستم بانکی از جمله مواردی می‌باشدکه در گزارش تازۀ بانک جهانی، به عنوان دستاوردهای کلیدی اقتصادی در افغانستان یاد شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی ضمن استقبال از این گزارش در صحبت با رادیو کلید می‌گویدکه حکومت در تلاش است تا برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور گام های بیشتر و مؤثرتری بردارد.

” گزارش بانک جهانی در مورد وضعیت اقتصادی افغانستان واقع‌بینانه است و ما از نهادهای جهانی می‌خواهیم که در مسائل اقتصادی افغانستان، نقش مؤثری داشته باشند و واقعیت‌های عینی افغانستان را به گونۀ شفاف انعکاس دهند.”

از سوی دیگر، معاونت اقتصادی ریاست الوزراء با اشاره به این گزارش، می‌گوید اگر جامعه جهانی تحریم‌های اقتصادی بر امارت اسلامی را بردارد، افغانستان شاهد پیشرفت‌های بیشتر اقتصادی خواهد بود.

در عین حال شماری از مبصرین اقتصادی در مورد این گزارش بانک جهانی که وضیعت اقتصادی افغانستان را بهتر توصیف کرده، نظریات متفاوتی دارند.

عبدالجبار صافی، یکی از مبصرین اقتصادی می‌گوید، مواردی که در این گزارش به عنوان پیشرفت اقتصادی یاد شده، واقعیت دارد.

“شما ببینید، نرخ پول افغانی در برابر اسعار خارجی ثابت مانده و حتی افزایش هم یافته است. عقد قراردادهای بزرگ پروژه‌های اقتصادی و کاهش در قیمت مواد غذایی، همه و همه تصویر خوبی از بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان ارائه می‌دهد.”

محب‌الله شریف، یکتن دیگر از مبصرین اقتصادی می‌گوید، با آنکه موارد ذکر شده در این گزارش به واقعیت استوار است، اما از وضعیت اقتصادی مردم در آن چیزی گفته نشده است.

“این را نمی‌توان یک گزارش کامل از وضیعت اقتصادی افغانستان خواند. زیرا از وضعیت اقتصادی مردم اصلا چیزی گفته نشده است. باید در این گزارش گفته می شدکه عواید روزانه، ماهانه و سالانه یک خانواده چقدر است و چرا مردم با مشکلات اقتصادی دست وپنجه نرم می‌کنند.”

 بانک جهانی درحالی وضعیت اقتصادی افغانستان را خوب توصیف کرده است که سازمان‌های بین‌المللی کمک‌رسان در افغانستان، همواره از بدترشدن وضعیت اقتصادی افغان‌ها هشدار می‌دهند و میزان فقر در افغانستان را نزدیک به 70 درصد عنوان می‌کنند.

اما مقام‌های امارت اسلامی با رد این گزارش‌ها می‌گویندکه میزان فقر به اندازه‌ی نیست که ازسوی این سازمان‌ها تبلیغ می‌شود. به‌گفتۀ آنان، حکومت تلاش دارد تا با تطبیق پروژه‌های بزرگ عمرانی و ایجاد فرصت‌های کاری، وضیعت اقتصادی مردم را بهبود بخشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA