ads

نگرانی سازمان بین‌المللی مهاجرت از افزایش فقر در افغانستان

سازمان بین المللی مهاجرت  به تازگی اعلام کرده است که اقتصاد افغانستان با رکود مواجه است و ۷۰ درصد مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در این گزارش همچنان آمده است که سازمان بین‌المللی مهاجرت، برای حمایت از 60 هزار خانواده در سال پیش رو، به 40 میلیون دالر نیاز دارد.

کلید
1 سنبله 1402
نگرانی سازمان بین‌المللی مهاجرت از افزایش فقر در افغانستان
عکاس: احمد ضیاء انتظار

درادامه نگرانی‌های سازمان‌های کمک رسان در مورد وضعیت بشری در افغانستان، سازمان بین‌المللی مهاجرت از رکود اقتصاد افغانستان و قرار گرفتن 70  درصد افغان‌ها به زیر خط فقر، خبر داده است.

این سازمان افزوده که برای حمایت از 60 هزار خانواده نیازمند در افغانستان، به 40 میلیون دالر نیاز دارد که باید از سوی جامعه جهانی تامین گردد.

با این حال عبدالله 55 ساله، باشنده‌کابل نیز از وضعیت بد اقتصادی خود سخن می‌زند.

“هیچکار وبار نیست، زیرا از 80 افغانی بیشتر عاید ندارم. درخانه 8 نفر نانخور دارم و پولی که بدست می‌آورم، تنها یک وقت نان خشک آنان می‌شود و بس.”

محمدکاظم، یکتن دیگر از باشندگان کابل که با کراچی دستی نان شب و روز خود را پیدا می‌کند، داستان زندگی خود را این‌گونه شرح می‌دهد:”برادر! از وضعیت زندگی‌ام هیچ نپرس. باورکنید که روزانه 50 افغانی هم پیدا کرده نمی‌توانم. بعضی روزها حتی همین مبلغ هم بدست نمی‌آید و مجبور هستم که شب و روز  نان باچای بخوریم.”

با این حال شماری از مبصرین نیز نگرانی شان را در رابطه به وضعیت اقتصادی مردم ابراز می‌کنند.

مقصود حسن زاده، مبصر اقتصادی درمورد می‌گوید:”جامعه جهانی یا سازمان‌های بین‌المللی به‌جای نشر گزارش‌ها مبنی بر وضعیت بد اقتصادی افغان‌ها، بهتر است که زمینه کار را برای مردم فراهم سازند. مسایل بشری را نباید سیاسی بسازند.”

از سویی هم کمال‌الدین کاکر، دیگر مبصراقتصادی می‌گوید:”وضعیت به وجود آمده ناشی از تحریم‌های اقتصادی و مشکلات در معاملات بانکی برای سکتور خصوصی است. این همه روی اقتصاد مردم وکشور تاثیرات منفی را بجا گذاشته و باعث افزایش فقر شده است.”

خواستیم در این مورد نظر مسئولان حکومتی را نیز داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق به این کار نشدیم.

اما پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی درگفت‌وگوی ویژه با رادیو کلید، از تلاش‌های حکومت برای اشتغال‌زایی وکاهش فقر سخن زده بود.

به گفتۀ وی با تطبیق پروژه‌های بزرگ و عمرانی چون استخراج معادن، نفت، کانال قوش تپه و فعالیت دوباره برخی از فابریکه‌های صنعتی زمینۀ کار برای صدها تن فراهم شده است.

این درحالی‌است که در ادامه افزایش بی‌کاری و کاهش کمک‌های خارجی، برنامه توسعوی سازمان ملل متحد در افغانستان پیش‌بینی کرده است که تا اواسط سال آینده، حدود ۹۷ درصد از مردم افغانستان زیر خط فقر قرار خواهند گرفت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA