ads

نگرانی‌ها به شایعۀ ممنوعیت دختران بالاتر از 10 سال از آموزش

خبرهایی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی مبنی بر محدودیت جدید بر آموزش دختران شهروندان را نگران کرده‌است.

هاجر جعفری
14 اسد 1402
نگرانی‌ها به شایعۀ ممنوعیت دختران بالاتر از 10 سال از آموزش

اخیراً شایعاتی در رسانه‌های اجتماعی مبنی ممنوعیت دختران بالا تر از 10 سال از ورود به مکتب‌ها و مراکز آموزشی منشتر شده و این موضوع سبب نگرانی دختران و خانواده‌های آنان شده‌است.

نرگس ده ساله از شنیدن این خبر ناراحت شده و می‌گوید که اگر برایش اجازه درس خواندن داده نشود، آرزو‌هایش پر پر خواهد شد.

“من ده ساله هستم و مکتب می‌روم. آرزو‌های زیادی دارم و می‌خواهم در پیشرفت افغانستان سهم بگیرم. از حکومت می‌خواهم که به همه دختران اجازه درس خواندن را بدهد و اگر ما را از مکتب منع کند، ما ناامید خواهیم شد.”

محمدحسین، یک تن از باشنده‌های شهر کابل با ابراز نگرانی از محدودیت‌های وضع شده بر دختران  می‌گوید که او دو دختر 10 و 12 ساله دارد که مکتب می‌روند و اگر این خبر حقیقت داشته باشد، ناامید کننده‌است.

” اگر خبر محدودیت جدید بر آموزش دختران حقیقت داشته باشد، این یک اقدام مخرب در جهت از بین بردن ریشۀ تحصیل در کشور خواهد بود و باعث سرکوب کودکان خواهد شد.”

در همین حال، شماری از فعالین حقوق زن این اقدام را دلیلی برای بی‌سوادی بیشتر افراد در جامعه عنوان کرده و می‌گویند به هر اندازه که سطح سواد در یک کشور پایین بماند، به همان اندازه آن کشور از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی عقب خواهد ماند.

سیماگل جمالی، یکتن از فعالین حقوق زن می‎گوید که هر روز فرصت آموزش و تحصیل در کشور برای دختران از بین می‌رود و ناامیدی‌ها بیشتر می‌شود.

وی در این مورد به کلید گفت:” آموزش تا صنف ششم می‌توانیست یک انسان را از بی‌سوادی نجات دهد و فرد بتواند خواندن و نوشتن را یاد بگیرد، اما با محدودیت جدید حتی فرصت سواد خواندن و نوشتن هم به دختران هم میسر نخواهد شد.”

با این حال مسئولان نسبت به این موضوع موضوع را تایید و یا رد نکرده و نسبت به آن ابراز بی‌خبری می‌کنند.

گفتنی است که مقامات حکومتی همواره محدودیت بر آموزش دختران در افغانستان را موقتی عنوان کرده و گفته‌اند که با فراهم شدن محیط مناسب و مطابق دستورات دین اسلام این محدودیت را از میان خواهند برداشت، اما تاکنون هیچ اقدام عملی در جهت بازگشت دختران به آموزش و تحصیل بر داشته نشده و حتی خبر‌هایی از محدودیت‌های جدید نیز به گوش می‌رسد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA