ads

طغیان آب نهر در ولسوالی امام صاحب کندز

باشندگان ولسوالی امام صاحب کندز می‌گویند از اثر آب‌خیزی‌های یک نهر و همچنان سرازیر شدن آب ذخیره کشتزارهای شالی در این ولسوالی، نزدیک به ۴۰ خانه تخریب شده و حدود  ۱۵۰ فامیل دیگر مجبور به ترک خانه‌های شان شده‌اند. این باشندگان می‌افزایند که مردم تمام وسایل شان را درخانه‌های شان رها کرده و از چند روز است که در بی‌سرپناهی بسر می‌برند. مسئولان مبارزه باحوادث طبیعی در کندز اما شمار خانه‌های تخریب شده را ۲۳ باب اعلام کرده و می‌گویند که تیم سروی به این مناطق رفته و در همکاری با مؤسات برای  آسیب‌دیدگان خمیه و مواد غذایی توزیع می‌شود.

عتیق‌الله رحیمی
11 اسد 1402
طغیان آب نهر در ولسوالی امام صاحب کندز
از مناطق سیل زده در ولسوالی امام صاحب کندز احوال می‌گیرم، یکی از باشندگان فریاد می‌زند که “این مردم کجا بروند، یک روز خانه مردم، دو روز،  تاچه زمانی”؟
در کنار آب خیزی‌های دریای آمو که باعث تخرب زمین‌ها و خانه‌های مردم شده، سرازیر شدن آب نهر شاهروان و همچنان ذخیرۀ آب‌های کشتزار شالی نیز باعث تخریب بیش از ۳۵ خانه شده است.
باشندگان محل می‌گویند که ۱۵۰ خانواده با داخل شدن آب در خانه‌های شان مجبور به ترک خانه‌های شان شدند.
این باشندگان می‌افزایند که از چندین روز است که در هوای گرم و طاقت فرسا، کودکان شان روی جاده و زمین سخت، بی‌سرپناه مانده‌اند.
صابر، یکی از این باشندگان می‌گوید:”تمام این منطقه‌ها را آب گرفته است، ۳۰ خانه را خراب کرده، نه حکومت کمک کرده، نه کس دیگر، مردم بیچاره و در به در شده اند. خداوند خودش کمک کند، تا هنوز برای ما کمکی نیامده است.”
رحیم‌الله، دیگر باشنده ولسوالی امام صاحب می‌گوید که مردم از چندین شبانه روز آواره هستند و یک کودک نیز در اثر شارتی برق جان داده است.
“در ولسوالی امام صاحب، در منطقه نوآباد، دو سه روز پیش در نتیجه آب خیزی نهر شاهروان، سیلاب سرازیز شد. آب ذخیره‌های شالی هم راه بیرون رفت ندارد، این آب‌ها در یک دند بزرگی جمع آوری شده و با زیاد شدنش دند شکست کرد و بالای خانه‌های مردم سرازیر شد. بیش از ۳۵ خانه را مکمل تخریب و از صد تا ۱۵۰ فامیل خانه‌های شان را ترک کردند.”
نجیب‌الله یکی دیگر از این باشندگان می‌گوید:”در حدود ۳۰ خانه در اینجا خراب شده، اینجا از زمین‌های شالی آب آمده، در ظرف چند دقیقه خانه‌های ما زیر آب شد، تنها جان‌های مان  را نجات دادیم.”
با این حال مسئولان مبارزه با حوادث طبیعی در کندز می‌گویند که در نتیجه سرازیر شدن آب در منطقه نوآباد ولسوالی امام صاحب، ۲۳ خانه کاملا تخریب شده و تیم سروی این ریاست به هدف کمک رسانی به این منطقه رفته است.
مولوی شفیع‌الله جواد، رییس مبارزه با حوادث طبیعی کندز به کلید گفت:”تیم ما سه بار به این منطقه رفته است، آماده  توزیع کمک به این مردم بودیم، اما آنرا معطل قرار دادیم، چون مؤسسات خانه‌های کمی را در سروی گرفته بودند. امروز ما همراه با تمام ریاست‌ها جلسه داریم که در آن ولسوال نیز حضور دارد. به تعداد ۱۵۰ خانه نه، بلکه ۲۳ خانه تخریب شده. تصمیم داریم برای آنان خیمه و مواد کمک کنیم.”
این در حالیست که باشندگان این مناطق می‌گویندکه به خدمات صحی، آب صحی آشامیدنی و دیگر خدمات عامه دسترسی ندارند و جاده‌های شان نیز خراب است.
گفتنی است که مسئولان محلی در بدخشان می‌گویند که سه روز پیش، در نتیجۀ سرازیر شدن سیلاب در ولسوالی راغستان بدخشان نیز ده خانه مسکونی تخریب  و خسارات هنگفت مالی به باشندگان آن وارد شد.
کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA